Iedere schrijver heeft er weleens last van: writer’s block. Je staart je rot naar je lege notitieblok of naar dat compleet witte Word-document op je computer. Typen of schrijven zit er niet in: je bent alleen maar aan het nadenken over die eerste zin. En die moet natuurlijk direct perfect zijn, want je hebt er nu al zó lang over nagedacht; een slechte zin opleveren zou nu belachelijk zijn. Maar juist door die druk duurt het nog weer veel langer voordat je uiteindelijk ook maar íéts op papier krijgt. Gelukkig zijn er wel wat dingen die je kunt doen om jezelf op gang te helpen. In deze blog zet ik er 12 voor je op een rij!

#1 Maak een raamwerk van je tekst

Als schrijven nog niet echt lukt, maak dan eerst een raamwerk van je tekst. Schrijf bijvoorbeeld puntsgewijs op wat je per alinea wil vertellen. Je zult merken dat je dan al een beetje de flow van je tekst te zien krijgt, waardoor je die eerste echte zin waarschijnlijk gemakkelijker op papier kunt krijgen.

 

#2 Ruim je werkplek op

‘A clean desk is a clear mind’. Een tekst voor op een tegeltje, maar de boodschap klopt wel. Als jouw werkplek rommelig is, zal je merken dat je veel afgeleid wordt en dat je er nooit echt lekker in komt. Dus ruim eerst even je bureau op, of doe eerst even die afwas, en ga dan met een rustig gevoel verder.

 

#3 Houd pen en papier bij de hand

Inspiratie kan eigenlijk op elk moment komen. Als je buiten staat een luchtje te scheppen, als je net even op de wc zit, of als je in de rij staat om je lunch te bestellen in de kantine. Zorg er dus voor dat je op die momenten direct je inspiratie vast kan leggen en houd pen en papier bij de hand (je telefoon werkt natuurlijk ook).

 

#4 Schrijf goeie zinnen direct op

Komt er ineens een goeie zin in je op? Schrijf deze direct uit! Zelfs als je ‘m pas veel later in je tekst kunt gebruiken. Zelfs als het een halve zin is. Zelfs als je het heel onlogisch van jezelf vindt om nu al over dat stukje tekst na te denken. Wat je nu al hebt, scheelt later een potentiële writer’s block.

 

#5 Neem een pauze

Neem even een pauze. Even afstand nemen van de taak waar je je blind op aan het staren bent kan wonderen doen. Maak even je hoofd leeg en kom dan terug met frisse moed. Wie weet komt die eerste zin dan ineens uit je mouw rollen.

 

#6 Ga eerst een andere taak doen

Krijg je het schrijfwerk niet voor elkaar, maar heb je nog genoeg andere dingen te doen? Pak dan eerst eens even één van die andere taken erbij en voer die uit. Door je focus even volledig te verleggen kun je vervolgens weer met een frisse blik terugkeren bij je schrijfwerk en wordt het schrijven van die eerste zin misschien niet eens zo moeilijk meer.

 

#7 Pak een beetje beweging!

Als je lichaam op gang komt, volgt je geest vaak. Een beetje lichaamsbeweging kan er dus voor zorgen dat jouw creativiteit een jump-start krijgt. Dus ga even een stukje hardlopen of, als je op kantoor zit, loop even een rondje om het gebouw of iets dergelijks. Heb je direct ook die pauze van tip 5 te pakken.

 

#8 Lees je bronnen door

De kans is groot dat je een aantal bronnen hebt gevonden die je gebruikt als ondersteuning van jouw tekst. Lees die eerst even grondig door en arceer direct de gedeeltes die je wilt belichten in jouw tekst. Doordat je de inhoud zo voor jezelf al duidelijk maakt, komt de vorm wellicht vanzelf.

 

#9 Wees niet te hard voor jezelf

Het hoeft niet in één keer perfect. Een slechte intro is nog steeds een intro waarmee je het balletje aan het rollen kunt krijgen. Zo kom je in ieder geval in de schrijfsfeer en kun je je tekst sneller afmaken. Achteraf kun je dan je ‘slechte’ tekst langslopen om te kijken wat er verbeterd moet worden.

 

#10 Houd een ruime deadline aan

‘Als ik nu ga slapen, heb ik nog 6 uur slaap. En als ik nu ga slapen, heb ik nog 5 uur slaap’. Dit heb je waarschijnlijk wel eens meegemaakt. Des te meer je je druk maakt over hoeveel slaap je nog kunt hebben, des te minder je daadwerkelijk kunt slapen. Een deadline met schrijven werkt eigenlijk hetzelfde. Geef jezelf daarom niet téveel tijdsdruk, maar houd een ruime deadline aan. Zo kun je rustig, efficiënt en effectief aan het werk.

 

#11 Gebruik een schrijftechniek

Er zijn behoorlijk wat schrijftechnieken die jou enorm kunnen helpen om je writer’s block te doorbreken. Vaak bieden deze schrijftechnieken namelijk een raamwerk of een formule die een stuk eenvoudiger in te vullen is dan een leeg A4’tje. Neem bijvoorbeeld de PAS-formule. Volgens deze formule moet je eerst het probleem (P van Problem) beschrijven, om vervolgens het negatieve gevolg van het probleem wat extra te benadrukken (A van Agitate) en tot slot te komen met een oplossing (S van Solve). Omdat je de formule precies weet, is het al veel makkelijker om je eerste zin te schrijven. Meer weten over de PAS-formule? Lees het op Frankwatching.

 

#12 Geef ‘m door aan iemand anders

Oké, dit is niet echt een tip om je writer’s block te doorbreken, maar het houd je wel effectief: geef je opdracht door aan iemand anders. Als het jou écht niet lukt om over een bepaald onderwerp te schrijven, zelfs niet na tip 1 t/m 11 te hebben gevolgd, dan ligt het onderwerp jou misschien wel gewoon niet. En misschien heb je een collega of vriend die het een geweldig onderwerp vindt en er dus veel gemakkelijker wat over kan schrijven.

 

 

Lukt het nog steeds niet?

Als het je nog steeds niet lukt om te schrijven of om überhaupt aan een tekst te komen, kan het handig zijn om een volgende stap te zetten: een partij inschakelen. RAM Online Marketing, bijvoorbeeld! Naast online adverteren, webdesign en het uitvoeren van optimalisaties kunnen we namelijk ook content voor jouw website creëren in de vorm van teksten. Neem gerust eens contact op als je hier behoefte aan hebt!

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *