Begrippenlijst

In de wereld van de online marketing wordt er veel gebruik gemaakt van vaktaal. Om je hier een beetje in op weg te helpen, hebben we de belangrijkste begrippen en hun definities voor je op een rijtje gezet.

CMS

Een CMS (Content Management System) is een systeem achter een website, waarmee je een website op eenvoudige wijze kunt beheren. In de meeste CMS’en hoef je niet of nauwelijks kennis te hebben van HTML.

Content

Content is de verzamelnaam voor alle informatie die je op je website of webshop deelt. Content kan geschreven tekst zijn, maar omvat ook beeld en geluid. Je kunt hierbij denken aan foto’s, video’s, geluidsfragmenten en bijvoorbeeld infographics.

CPC

Cost-per-click. In Google AdWords kan er een maximum aan de kosten voor een klik gegeven worden, dit noem je het maximum CPC-bod (max CPC). Dit is het hoogste bedrag wat de adverteerder bereid is te betalen voor een klik.

CRO

Conversion Rate Optimization. CRO is een cruciaal onderdeel binnen digitale marketing. De betekenis is eigenlijk het verbeteren van het conversiepercentage van een website waardoor dus uit hetzelfde aantal bezoekers meer leads, meer verkopen of een ander conversiedoel gehaald worden.

Google Analytics

Dit is gratis software van Google waarmee je vrijwel alle activiteiten naar, op en van je website kunt meten en inzichtelijk kunt maken. Het doel is om je een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven.

Landingspagina

Een landingspagina is een pagina op je website die specifiek ingericht is voor bezoekers die binnenkomen (landen) op die pagina. De bezoeker kan landen op je pagina via een zoekopdracht of bijvoorbeeld een online of offline campagne die hem naar die specifieke pagina stuurt.

Microsoft Bing Ads

Het advertentieprogramma voor Bing (voorheen Live Search, Windows Live Search en MSN Search), wat een zoekmachine is van Microsoft, die op 3 januari 2009 werd gelanceerd. Het is de op een na grootste zoekmachine op het internet na Google.

Responsive

Simpel gezegd passen responsive websites zich aan aan het scherm waarmee een bezoeker de website bekijkt. Of dit nu een desktop monitor is, een tablet, of een smartphone. Er is slechts één website, waarvan de lay-out zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm.

ROAS

ROAS = Return On Advertising Spend. Een performance indicator met een groot, maar door velen onbenut potentieel. Dit cijfer geeft namelijk aan hoeveel je terugkrijgt voor het geld dat je in advertenties investeert.

SEA

SEA staat voor Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in zoekmachines bedoeld. Door te adverteren op internet kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten.

SEO

De term SEO staat voor Search Engine Optimization (in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie). SEO is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je website of webshop voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google.