Marketing Stad Appingedam
Over Marketing Stad Appingedam
Marketing Stad Appingedam (MSA) is een samenvoeging van meerdere ondernemersverenigingen in Appingedam. Het doel van deze overkoepelende vereniging is de leegstand en krimp in de regio tot een minimum te reduceren én de regio een economische impuls te geven. Om deze doelen te realiseren heeft MSA een meerjarenplan ontwikkeld, waarin stap voor stap (aan de hand van een roadmap) is uitgewerkt hoe de doelen behaald kunnen worden.
Mede dankzij de campagnes van RAM Online Marketing was de lancering van onze beleefpas een groot succes.
-Gert, MSA
De eerste stap in de roadmap is het uitbrengen van een zogeheten Beleefpas die bij iedere onderneming in Appingedam te scannen moet zijn. Met deze pas kunnen de inwoners van de regio punten sparen bij iedere aankoop en zo iedere maand meedingen naar een aantal prijzen. Daarnaast kunnen ondernemers via deze pas kortingen aanbieden of onderling samen aanbiedingen aanprijzen.
De uitdaging
Hoe krijgen wij het trotse gevoel van de Damsters naar boven? En hoe krijgen we diezelfde Damsters warm voor de Beleefpas? Aan ons de taak om buzz rond de pas te genereren en om daarnaast de Damsters en inwoners van de regio om Appingedam heen weer warm te maken voor de stad.
Resultaten
Display
- 4.691.890 vertoningen
Video
- 208.362 vertoningen
- 61.162 bereik
Concept achter de campagne
Het idee achter de hele campagne van MSA is dat iedereen wint met de Beleefpas. De ondernemers winnen natuurlijk, omdat ze meer mensen uit de regio aan zich kunnen binden. Maar ook de particulieren winnen, omdat ze iedere maand kans maken op grote prijzen! De gehele marketingcampagne moet dus uitstralen dat het vóór en dóór Damsters is en dat iedereen wint.
Inzet verschillende kanalen en middelen
Beleefpas
Om mensen nieuwsgierig te maken over wat er te doen is in Appingedam zetten we displaycampagnes in op verschillende kanalen. De displaycampagnes met daarin quotes van Damsters gaven hints weg over de Beleefpas. Doordat de regio tamelijk klein is, konden we de doelgroep goed bestoken. Voor maximaal bereik hebben we dat gedaan op Social Media, Nu.nl én in het Google Display Netwerk. Alle leads werden in de eerste instantie geleid naar de website 1327.nl. Dit was ook al een hint naar de Damsters toe, aangezien de stadrechten voor Appingedam in 1327 zijn verkregen.
Trotse Damsters
Om de trots van de Damsters naar boven te halen, hebben we ook een video laten maken. De video laat meerdere bewoners over hun stad vertellen en over waarom ze er graag wonen, werken of een onderneming hebben. De video zelf is in première gegaan tijdens het evenement waarbij de Beleefpas werd gelanceerd (28 juni 2019). In de tijd voor dit evenement aan hebben we met een teaser van de video geadverteerd op Social Media en YouTube.
Kanalen
- Facebook / Instagram
- Nu.nl
- Google Display Netwerk
- YouTube
Resultaten
Display
- 4.691.890 vertoningen
Video
- 208.362 vertoningen
- 61.162 bereik