De juiste tone of voice vinden voor jouw bedrijf

In de online wereld zijn er veel verschillende manieren om te communiceren met jouw bezoekers en klanten. Zo kun je allerlei teksten op je website zetten en mensen hiermee informeren, amuseren of aanzetten tot actie. Daarnaast kun je ook berichten plaatsen op jouw social media feeds, of nieuwsbrieven versturen via de e-mail. Maar welke tone of voice hanteer je hierbij? En hoe vind je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf?
 

Schrijf vanuit je organisatie en niet richting je doelgroep

De eerste tip die we je hierbij kunnen geven is om te schrijven vanuit je organisatie en niet richting je doelgroep. Dit klinkt misschien een beetje gek of zelfs tegenstrijdig. Je wilt toch juist de taal van je doelgroep spreken en schrijven? Nou, eigenlijk liever niet. Als je jezelf namelijk een gewenste tone of voice aanmeet, wordt dat heel snel opgemerkt en gezien als nep, met alle gevolgen van dien.

Het is daarom veel beter om voor jezelf te bepalen hoe je je boodschap over wilt brengen en hier je eigen stem in te vinden. Zo verloopt de communicatie tussen jouw bedrijf en je bezoekers en/of klanten veel natuurlijker! Daarnaast zorg je er op deze manier voor dat je een eigen identiteit en persoonlijkheid ontwikkelt. Iets dat mensen kunnen herkennen en onthouden en waarmee jij dus kunt zorgen voor (ver)binding.
 

De kenmerken van jouw bedrijf

Met de onderstaande kenmerken helpen we je een beetje op weg om de stem van jouw bedrijf te vinden. Loop ze allemaal eens na en kijk welke kenmerken van toepassing zijn op jouw organisatie. Het is uiteraard niet zo dat het één het ander uitsluit. Je kunt dus best een beetje tussen bijvoorbeeld ‘formeel’ en ‘informeel’ in zitten.

Welke kenmerken zijn op jouw bedrijf van toepassing?

  • Professioneel of juist persoonlijk?
  • Serieus of juist wat losser/plezierig?
  • Formeel of juist informeel?
  • Technisch of juist toegankelijk taalgebruik?
  • Commercieel of juist informatief?
  • Doordacht of juist spontaan?

Een goed of slecht antwoord op deze vragen is er eigenlijk niet. Als je voor jezelf maar goed voor de bril hebt wat jouw organisatie uit wil dragen, dit doorvoert in je communicatie en hier consequent in bent.
 

Vousvoyeren of tutoyeren?

Ga je vousvoyeren (u-zeggen) of tutoyeren (jij-zeggen) in je communicatie? In principe is dit natuurlijk ook geheel aan jezelf en ligt het er aan waar jij je het prettigst bij voelt. Wij vinden zelf tutoyeren vaak een stuk persoonlijker. Daarom tutoyeren wij vaak op webshops en websites voor particulieren en vousvoyeren we vaak op websites en webshops voor bedrijven. Maar ook hier zijn de nodige uitzonderingen op te bedenken.
 

Houd je doel voor ogen

De tweede tip die we je kunnen geven is: houd je doel voor ogen. Wat wil je bereiken met je teksten? Wil je je bezoekers informeren over een bepaald onderwerp? Of wil je ze juist overhalen om jouw producten te kopen of diensten af te nemen? Je kunt je voorstellen dat je in beide gevallen heel andere teksten zal moeten schrijven. Is het vooral informatief bedoeld? Houd het dan ook een beetje feitelijk en zakelijk. Is het echt bedoeld om over te halen en te activeren? Gebruik dan ook enkele overhalende termen en daadkrachtige zinnen.
 

Welk kanaal?

De derde tip is: houd ook rekening met het kanaal dat je gebruikt. Op je website heb je in principe de vrijheid om te doen en laten wat je wil, zolang het aansluit op de visie en missie van je bedrijf. Op social media heb je echter soms te maken met restricties. Het is namelijk niet handig om hier hele lange berichten op te plaatsen, omdat deze niet goed deelbaar zijn én lang niet altijd gelezen kunnen worden. Daarnaast zitten mensen op social media ook vaak met een andere mindset dan op een bedrijvenwebsite. Dus: probeer je tone of voice overal een beetje gelijk te houden, maar houd ook zeker rekening met het kanaal waarin je communiceert.
 

Wees vooral jezelf!

Om het allemaal even samen te vatten: schrijf vanuit je organisatie. Ga op zoek naar en vind de stem die bij jouw bedrijf past. Zorg voor een identiteit en een persoonlijkheid. Wees consequent. Houd tijdens alle communicatie het doel voor ogen en houd altijd rekening met het kanaal en het medium dat je gebruikt. Maar bovenal: wees vooral jezelf.

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...