De juiste tone of voice vinden voor jouw bedrijf
In de online wereld zijn er veel verschillende manieren om te communiceren met jouw bezoekers en klanten. Zo kun je allerlei teksten op je website zetten en mensen hiermee informeren, amuseren of aanzetten tot actie. Daarnaast kun je ook berichten plaatsen op jouw social media feeds, of nieuwsbrieven versturen via de e-mail. Maar welke tone of voice hanteer je hierbij? En hoe vind je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf?
Schrijf vanuit je organisatie en niet richting je doelgroep
De eerste tip die we je hierbij kunnen geven is om te schrijven vanuit je organisatie en niet richting je doelgroep. Dit klinkt misschien een beetje gek of zelfs tegenstrijdig. Je wilt toch juist de taal van je doelgroep spreken en schrijven? Nou, eigenlijk liever niet. Als je jezelf namelijk een gewenste tone of voice aanmeet, wordt dat heel snel opgemerkt en gezien als nep, met alle gevolgen van dien.
Het is daarom veel beter om voor jezelf te bepalen hoe je je boodschap over wilt brengen en hier je eigen stem in te vinden. Zo verloopt de communicatie tussen jouw bedrijf en je bezoekers en/of klanten veel natuurlijker! Daarnaast zorg je er op deze manier voor dat je een eigen identiteit en persoonlijkheid ontwikkelt. Iets dat mensen kunnen herkennen en onthouden en waarmee jij dus kunt zorgen voor (ver)binding.
De kenmerken van jouw bedrijf
Met de onderstaande kenmerken helpen we je een beetje op weg om de stem van jouw bedrijf te vinden. Loop ze allemaal eens na en kijk welke kenmerken van toepassing zijn op jouw organisatie. Het is uiteraard niet zo dat het één het ander uitsluit. Je kunt dus best een beetje tussen bijvoorbeeld ‘formeel’ en ‘informeel’ in zitten.
Welke kenmerken zijn op jouw bedrijf van toepassing?
- Professioneel of juist persoonlijk?
- Serieus of juist wat losser/plezierig?
- Formeel of juist informeel?
- Technisch of juist toegankelijk taalgebruik?
- Commercieel of juist informatief?
- Doordacht of juist spontaan?
Een goed of slecht antwoord op deze vragen is er eigenlijk niet. Als je voor jezelf maar goed voor de bril hebt wat jouw organisatie uit wil dragen, dit doorvoert in je communicatie en hier consequent in bent.
Vousvoyeren of tutoyeren?
Ga je vousvoyeren (u-zeggen) of tutoyeren (jij-zeggen) in je communicatie? In principe is dit natuurlijk ook geheel aan jezelf en ligt het er aan waar jij je het prettigst bij voelt. Wij vinden zelf tutoyeren vaak een stuk persoonlijker. Daarom tutoyeren wij vaak op webshops en websites voor particulieren en vousvoyeren we vaak op websites en webshops voor bedrijven. Maar ook hier zijn de nodige uitzonderingen op te bedenken.
Houd je doel voor ogen
De tweede tip die we je kunnen geven is: houd je doel voor ogen. Wat wil je bereiken met je teksten? Wil je je bezoekers informeren over een bepaald onderwerp? Of wil je ze juist overhalen om jouw producten te kopen of diensten af te nemen? Je kunt je voorstellen dat je in beide gevallen heel andere teksten zal moeten schrijven. Is het vooral informatief bedoeld? Houd het dan ook een beetje feitelijk en zakelijk. Is het echt bedoeld om over te halen en te activeren? Gebruik dan ook enkele overhalende termen en daadkrachtige zinnen.
Welk kanaal?
De derde tip is: houd ook rekening met het kanaal dat je gebruikt. Op je website heb je in principe de vrijheid om te doen en laten wat je wil, zolang het aansluit op de visie en missie van je bedrijf. Op social media heb je echter soms te maken met restricties. Het is namelijk niet handig om hier hele lange berichten op te plaatsen, omdat deze niet goed deelbaar zijn én lang niet altijd gelezen kunnen worden. Daarnaast zitten mensen op social media ook vaak met een andere mindset dan op een bedrijvenwebsite. Dus: probeer je tone of voice overal een beetje gelijk te houden, maar houd ook zeker rekening met het kanaal waarin je communiceert.
Wees vooral jezelf!
Om het allemaal even samen te vatten: schrijf vanuit je organisatie. Ga op zoek naar en vind de stem die bij jouw bedrijf past. Zorg voor een identiteit en een persoonlijkheid. Wees consequent. Houd tijdens alle communicatie het doel voor ogen en houd altijd rekening met het kanaal en het medium dat je gebruikt. Maar bovenal: wees vooral jezelf.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.