Een simpel product toevoegen, hoe doe ik dat?
Hier leggen we je uit hoe je een simpel product toevoegt aan jouw WooCommerce-webshop. Allereerst: een simpel product is een product zonder variaties, dus zonder door de bezoeker selecteerbare opties. Als je een product met selecteerbare opties (zoals Maat of Kleur) wilt toevoegen, moet je een variabel product toevoegen (dat leggen we hier uit). Maar dat wil je niet, anders was je hier niet.
Een simpel product
Het toevoegen van een simpel product is gelukkig zelf ook simpel. Volg om het proces te starten de volgende stappen:
- Log in in de back-end van je webshop
- Navigeer via het linkermenu naar Producten > Nieuw toevoegen.


Je bent nu op de juiste plek om een nieuw product toe te voegen. Hier kun je alle nodige informatie invullen. Hieronder gaan we alles stuk voor stuk langs:
Productnaam
Dit is de naam van het product. Probeer duidelijk te zijn, maar maak geen ellenlange (en dus haast onleesbare) titel. Maak ‘m kort en krachtig. Lijkt het product veel op een ander product? Maak dan in de titel duidelijk hoe dit product van dat andere product verschilt.

Omschrijving
In de beschrijving (het grote witte vak onder de productnaam) zet je alle informatie die je hebt over hebt product. Maak er een leuke, goed leesbare en overtuigende tekst van en maak goed duidelijk aan jouw bezoekers wat het product precies inhoudt. Hoe duidelijker je bent en hoe meer informatie je kunt geven, hoe beter. Let op: rechts bovenin dit vak kun je kiezen voor Visueel en Tekst. Als je kiest voor Visueel, dan werk je in een soort Word-editor met een handige toolbalk. Als je kiest voor Tekst, dan werk je in platte tekst en kun je werken met HTML-codes.

Productgegevens
Scrol je verder naar beneden, dan kom je uit bij Productgegevens. Bij Productgegevens kun je aangeven dat je een ‘Simpel product’ toe wilt voegen (hier staat ‘ie standaard op). Hier kun je ook de prijs invoeren (bij ‘Algemeen’), een artikelnummer toevoegen en eventueel voorraadbeheer activeren (bij ‘Voorraad’), eventuele verzendinformatie invoeren (bij ‘Verzendmethoden’), up-sells en cross-sells instellen (bij ‘Gerelateerde producten’) en eigenschappen toevoegen waarmee je eventueel filters kunt activeren (bij ‘Eigenschappen’) (lees daarover hier meer).

Korte productomschrijving
Onder Productgegevens staat de Korte productomschrijving. De korte omschrijving komt vlakbij de prijs en de ‘In Winkelmand’-knop te staan. Hier kun je dus in een paar zinnen en/of met een paar bullet points jouw bezoekers overtuigen van dit product.

Productcategorieën
Rechts in beeld staat het blokje Productcategorieën. Hier kun je aanvinken in welke categorieën het nieuwe product moet komen te staan. Heb je nog geen categorieën aangemaakt? Dan kun je dat doen door onderaan het blokje op ‘+ Voeg nieuwe categorie toe’ te klikken. Of klik hier om te leren hoe je je productcategorieën aanmaakt en beheert.

Producttags
Onder het blokje Productcategorieën vind je het blokje Producttags. Hier kun je tags/steekwoorden toevoegen. Als je hier op een juiste manier gebruik van maakt bij al je producten, dan voegen ze wat toe. Je kunt dan bijvoorbeeld op een tag klikken om alle producten die die tag hebben te bekijken.

Productgalerij
Onder Productafbeelding vind je de Productgalerij. Hier kun je alle extra afbeeldingen die je van het product hebt plaatsen.

Publiceren
Als je alle informatie hebt ingevuld, kun je je product gaan publiceren! Dat doe je door naar het blokje Publiceren (helemaal rechts bovenin) te gaan. Hier kun je ook eerst nog eventueel een voorbeeld bekijken of je kunt het product opslaan als concept. Verder kun je nog wat andere dingen instellen, zoals een publicatiedatum of de zichtbaarheid. Bekijk alle opties eens rustig en klik, wanneer je er klaar voor bent, op de blauwe knop ‘Publiceren’.
Tip! Bij de ‘Publiceren’-knop zie je ook de optie ‘Kopiëren naar een nieuw concept’ staan. Heb je producten die veel op elkaar lijken? Dan kun je hiervan gebruik maken en met slechts een paar aanpassingen je tweede product al online zetten!
Gefeliciteerd! Jouw product staat online!


Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.