5 tips om te controleren of jouw Google Ads account optimaal wordt beheerd

Leestijd: 3 minuten

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer
opleveren natuurlijk! De meeste bedrijven kiezen er daarom voor om het beheer door
een professionele partij te laten doen. Dankzij mijn ervaring bij Google, waar ik die
professionele partijen mocht ondersteunen, weet ik dat die professionaliteit vaak ver te
zoeken is. En dat is jammer, want een slecht beheerd account kost je als ondernemer
veel geld.

Maar hoe controleer je nou in je eigen Google Ads account of de door jou ingehuurde
marketeer aan het slapen is of diens werk naar behoren doet? Ik heb vijf punten op een rij gezet die je eenvoudig kunt controleren. Mocht alles goed zijn, dan kun je tenminste met een gerust hart slapen. Mocht je toch dingen vinden, dan kun je ons natuurlijk bellen, drinken we een kop koffie, en kijken we wat er verbeterd kan worden. Een besparing van 20 tot 40 procent is vaak al snel geregeld.

1: Automatische Verbeteringen.

Een beetje beheerder houdt het account goed in de gaten om te zien wat er gebeurt. Die zal dus kiezen om geen automatische verbeteringen van Google te willen hebben. Deze beheerder weet immers zelf wel wat goed is, en de verbeteringen die Google automatisch adviseert betekenen vaak vooral een verhoging van de kosten.

Zo doe je dat.

Ga naar Alle campagnes -> Instellingen -> Accountinstellingen en kijk bij het kopje
‘Advertentiesuggesties’. Als ‘Automatisch toepassen’ hier aan staat wordt het tijd om
een kop koffie te drinken met ons.

Neem contact met ons op

2: Zoekwoorden.

Je kunt nog zoveel goede zoekwoorden gebruiken, toch wil de ‘magie’ van Google nog wel
eens jouw advertenties vertonen op basis van zoekopdrachten die je eigenlijk niet wilt!

Bekijk je meest populaire campagne en check of er ‘uitsluitingszoekwoorden’ worden
gebruikt (woorden waar je dus juist niet op gevonden wilt worden). Kijk ook eens in
het zoektermen-rapport. Staan daar gekke dingen in die nog niet zijn uitgesloten? Grote
kans dat jouw beheerder liever geniet van het zonnetje dan van het verbeteren van
jouw account.

3: Beeldextensies.

Extensies zijn onder andere kleine stukjes tekst en links die de advertentiekwaliteit verhogen. Sinds kort kan bijna iedereen ook beeld-extensies plaatsen in het account. Zodat je zoek-advertentie dankzij een plaatje veel meer opvalt.

Je doet dit door bij ‘Alle campagnes’ te klikken op ‘Advertenties & Extensies’. Zie je daar beeld-extensies staan? Dan heeft je beheerder het goed gedaan. Zo niet, dan zou ik toch even een hartig woordje met diegene spreken. Tenzij je in een gevoelige bedrijfstak zit natuurlijk, dan kan het zijn dat beeld-extensies in jouw account niet beschikbaar zijn.

4: Conversies.

Worden conversies wel bijgehouden? En zo ja, wat gebeurt hiermee? Wie conversies goed bijhoudt weet wat verkoopt op diens website en kan de technologie van Google gebruiken om daarin te optimaliseren. Maar dan moet het wel goed staan. Waar geen conversies worden gemeten schiet je geblinddoekt met hagel. Zonde dus! En echt, zó ingewikkeld is het allemaal niet om goed te meten.

Onder ‘Tools&Instellingen’ kijk je eenvoudig naar de conversies, en zie je snel genoeg of die worden bijgehouden. Is het antwoord ‘nee’, dan moeten we echt even praten.

5: Targeting.

Door slim te werken met doelgroepen, leeftijden en meer kun je voor minder kosten meer resultaat halen. Kijk er eens naar, bijvoorbeeld onder ‘doelgroepen‘. Als er niets of weinig is ingesteld kun je maar één ding doen: even met RAM Online Marketing bellen. Dan kijken we meteen wat er verder te verbeteren valt, en doen we je graag een voorstel.

Natuurlijk valt er nog veel meer te verbeteren in elk Google Ads account en alles eromheen. Zo kun je het beste Ads-account ooit hebben, als je website niet goed in elkaar zit zal er nog steeds weinig gebeuren. Daarom doen we bij RAM Online Marketing niet alleen Ads-campagnes, we verbeteren ook je website, schrijven seo-vriendelijke teksten en doen nog veel meer.

Lees meer over al onze specialismes

Meer weten?
We komen graag in contact!

Neem contact met ons op