Het geheim van een goede website
Als beginnend webdesigner bij mijn voormalig stagebedrijf en huidig werkbedrijf RAM Online Marketing, heb ik aan den lijve ondervonden dat het bouwen van websites niet onderschat moet worden. Je hebt als webdesigner te maken met talloze uitdagingen en obstakels die moeten worden overwonnen voordat je een goede website kan opleveren. Om dit proces te beheersen zijn er, naar mijn mening, een aantal essentiële aspecten die samen het geheim van een goede website vormen.
Iedereen kan een website bouwen
Het is waar dat continue ontwikkelingen binnen deze branche ervoor zorgen dat complexe werkzaamheden toegankelijker worden. Maar toch blijft het een vakgebied waarin essentiële onderdelen niet kunnen ontbreken. Want een-website-maken is één ding, maar een-goede-website-maken moet voldoen aan veel meer voorwaarden. Omdat voor veel mensen nog steeds niet echt duidelijk is hoe dit gehele proces in zijn werk gaat, zal ik in deze blog proberen dit uitgebreide proces in grote lijnen wat inzichtelijker te maken en tot slot vertellen wat, naar mijn mening, het geheim is van een goede website.
Het proces
De wensen van de opdrachtgever
Voordat er überhaupt maar aan bouwen gedacht kan worden, zal er middels een gesprek moeten worden achterhaald wat de klant precies wil en, nog belangrijker, nodig heeft. Het is in dit stadium van het proces dat de wensen en de eisen van de klant duidelijk naar voren komen om zo geen problemen te veroorzaken later in het proces. Essentieel is het dus om goed te luisteren naar de wensen en eisen van de klant.
De vertaalslag maken
Als webdesigner is het jouw taak om deze wensen te vertalen naar een ontwerp dat aansluit op de wensen en behoeften van de uiteindelijke gebruiker. Om tot een goed design te komen moet de website dus niet alleen voldoen aan de wensen en eisen van de eigenaar maar tegelijkertijd ook aan die van de uiteindelijke gebruiker. Pas wanneer je dit als webdesigner duidelijk in kaart hebt gebracht begint de volgende fase.
Het maken van een design
Wanneer alle wensen en behoeften in kaart zijn gebracht begint de volgende fase, namelijk alle verkregen informatie vertalen naar een ontwerp, oftewel een template. Dit is een eerste look-and-feel die na de vertaalslag van alle wensen en behoeften is ontstaan. Zo bevat deze template bijvoorbeeld een ontwerp van de homepagina waarin het kleurgebruik, de indeling van de pagina en functionaliteiten allemaal naar voren komen. Eigenlijk moet de template precies weergeven hoe de uiteindelijke website eruit komt te zien. Wanneer de klant eventuele wijzigingen heeft, kan dit makkelijk en snel worden aangepast in de template.
Inleving
De grootste uitdaging van het maken van een ontwerp zit hem in het waarborgen van de gebruiksvriendelijkheid. Veel mensen snappen wel dat online aanwezig zijn tegenwoordig erg belangrijk is, maar een website is meer dan alleen een visitekaartje op het internet. Tegenwoordig wil je dat bezoekers ook daadwerkelijk actie ondernemen op je website en dat aan alle mogelijke verwachtingen die een bezoeker heeft, wordt voldaan. Als webdesigner moet jij je dus heel erg goed inleven in de toekomstige bezoekers van de website. Wat wil de bezoeker graag zien? Welke acties wil een bezoeker graag uitvoeren? Waar is de bezoeker naar op zoek? Kan de bezoeker doen wat hij verwacht op de website? Welke tone of voice gebruik je op de website om de bezoeker aan te spreken? Hoe zorg ik ervoor dat een bezoeker een bepaalde actie uitvoert op de website? Dit zijn allemaal voorbeelden van vraagstukken die moeten worden beantwoord om tot een ontwerp van een goede website te komen. Wanneer dit allemaal klopt verdient een investering in een website zich snel weer terug.
Onderbouwing van je gemaakte keuzes
Als het ontwerp naar de klant wordt opgestuurd, is het erg belangrijk dat je als webdesigner de gemaakte keuzes kan beargumenteren en uitleggen. Negen van de tien keer bevat het ontwerp elementen die de klant van tevoren toch anders voor zich zag. Het is op dit moment dan ook zeer lonend om je keuzes zo goed mogelijk te onderbouwen en je klant in te laten zien waarom jij deze keuze hebt gemaakt en denkt dat dit in het voordeel zal zijn van de website. Heldere communicatie en betrokkenheid van de klant bij deze fase zou ervoor moeten zorgen dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt en dat bij een akkoord van het template begonnen kan worden met het bouwen van de website.
Het bouwen van de website
Alle informatie is verzameld en verwerkt, dus dan kan nu eindelijk het bouwen gaan beginnen. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel werk voorafgaat aan het bouwen van een goede website. Wanneer alle content correct is toegevoegd, het design spreekt en de functionaliteiten zijn geïmplementeerd, is de website klaar om live te gaan. Klaar om de bezoeker te faciliteren in zijn of haar wensen en behoeften. Tegelijkertijd zal de website de beheerder geven waar hij of zij naar op zoek is, bijvoorbeeld meer bezoekers trekken, producten verkopen of offertes aanvragen.
Dus wat is nu het geheim van een goede website?
Topje van de ijsberg
Bovenstaande procesbeschrijving is nog maar een deel van waar een goede website uit moet bestaan. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Aspecten als vindbaarheid en online adverteren zijn tegenwoordig ook niet meer weg te denken bij een goede website. Omdat de bezoeker steeds kritischer wordt en meer verwacht van een website zal je als beheerder van de website dus ook steeds meer je best moeten doen om hieraan te blijven voldoen. Een website is zogezegd dus ook nooit af, want het gedrag, de wensen en de behoeften van bezoekers blijven zich ontwikkelen en als webdesigner moet je hier altijd in mee blijven gaan om optimale resultaten te blijven behalen.
Een goede website
Maar om toch antwoord te moeten geven op de prangende vraag: naar mijn mening is het geheim van een goede website een website die volledig aansluit op het gedrag, de wensen en de behoeften van de gebruiker en ook mee-ontwikkelt met de gebruiker. Deze complete verbintenis tussen medium en gebruiker is terug te vinden in het design van de hele website. Daarnaast moeten natuurlijk het gebruiken van de website, het gevoel van de gebruiker en de prestaties van de techniek allemaal als positief worden ervaren. Wanneer al deze elementen juist worden toegepast bij een website kun je naar mijn mening spreken van een goede website.
Advies en/of hulp nodig? Neem contact op!
Allard reisiger
Design & Development
Allard is van alle online markten thuis en staat samen met Maarten aan het roer van RAM. Je kan bij hem terecht voor de laatste marketing-nieuwtjes, een grap waar hij zelf het hardst om lacht of indrukwekkend webdesign en -development.