Het geheim van een goede website

Als beginnend webdesigner bij mijn voormalig stagebedrijf en huidig werkbedrijf RAM Online Marketing, heb ik aan den lijve ondervonden dat het bouwen van websites niet onderschat moet worden. Je hebt als webdesigner te maken met talloze uitdagingen en obstakels die moeten worden overwonnen voordat je een goede website kan opleveren. Om dit proces te beheersen zijn er, naar mijn mening, een aantal essentiële aspecten die samen het geheim van een goede website vormen.

Iedereen kan een website bouwen

Het is waar dat continue ontwikkelingen binnen deze branche ervoor zorgen dat complexe werkzaamheden toegankelijker worden. Maar toch blijft het een vakgebied waarin essentiële onderdelen niet kunnen ontbreken. Want een-website-maken is één ding, maar een-goede-website-maken moet voldoen aan veel meer voorwaarden. Omdat voor veel mensen nog steeds niet echt duidelijk is hoe dit gehele proces in zijn werk gaat, zal ik in deze blog proberen dit uitgebreide proces in grote lijnen wat inzichtelijker te maken en tot slot vertellen wat, naar mijn mening, het geheim is van een goede website.

Het proces

De wensen van de opdrachtgever

Voordat er überhaupt maar aan bouwen gedacht kan worden, zal er middels een gesprek moeten worden achterhaald wat de klant precies wil en, nog belangrijker, nodig heeft. Het is in dit stadium van het proces dat de wensen en de eisen van de klant duidelijk naar voren komen om zo geen problemen te veroorzaken later in het proces. Essentieel is het dus om goed te luisteren naar de wensen en eisen van de klant.

De vertaalslag maken

Als webdesigner is het jouw taak om deze wensen te vertalen naar een ontwerp dat aansluit op de wensen en behoeften van de uiteindelijke gebruiker. Om tot een goed design te komen moet de website dus niet alleen voldoen aan de wensen en eisen van de eigenaar maar tegelijkertijd ook aan die van de uiteindelijke gebruiker. Pas wanneer je dit als webdesigner duidelijk in kaart hebt gebracht begint de volgende fase.

Het maken van een design

Wanneer alle wensen en behoeften in kaart zijn gebracht begint de volgende fase, namelijk alle verkregen informatie vertalen naar een ontwerp, oftewel een template. Dit is een eerste look-and-feel die na de vertaalslag van alle wensen en behoeften is ontstaan. Zo bevat deze template bijvoorbeeld een ontwerp van de homepagina waarin het kleurgebruik, de indeling van de pagina en functionaliteiten allemaal naar voren komen. Eigenlijk moet de template precies weergeven hoe de uiteindelijke website eruit komt te zien. Wanneer de klant eventuele wijzigingen heeft, kan dit makkelijk en snel worden aangepast in de template.

Inleving

De grootste uitdaging van het maken van een ontwerp zit hem in het waarborgen van de gebruiksvriendelijkheid. Veel mensen snappen wel dat online aanwezig zijn tegenwoordig erg belangrijk is, maar een website is meer dan alleen een visitekaartje op het internet. Tegenwoordig wil je dat bezoekers ook daadwerkelijk actie ondernemen op je website en dat aan alle mogelijke verwachtingen die een bezoeker heeft, wordt voldaan. Als webdesigner moet jij je dus heel erg goed inleven in de toekomstige bezoekers van de website. Wat wil de bezoeker graag zien? Welke acties wil een bezoeker graag uitvoeren? Waar is de bezoeker naar op zoek? Kan de bezoeker doen wat hij verwacht op de website? Welke tone of voice gebruik je op de website om de bezoeker aan te spreken? Hoe zorg ik ervoor dat een bezoeker een bepaalde actie uitvoert op de website? Dit zijn allemaal voorbeelden van vraagstukken die moeten worden beantwoord om tot een ontwerp van een goede website te komen. Wanneer dit allemaal klopt verdient een investering in een website zich snel weer terug.

Onderbouwing van je gemaakte keuzes

Als het ontwerp naar de klant wordt opgestuurd, is het erg belangrijk dat je als webdesigner de gemaakte keuzes kan beargumenteren en uitleggen. Negen van de tien keer bevat het ontwerp elementen die de klant van tevoren toch anders voor zich zag. Het is op dit moment dan ook zeer lonend om je keuzes zo goed mogelijk te onderbouwen en je klant in te laten zien waarom jij deze keuze hebt gemaakt en denkt dat dit in het voordeel zal zijn van de website. Heldere communicatie en betrokkenheid van de klant bij deze fase zou ervoor moeten zorgen dat dit proces zo soepel mogelijk verloopt en dat bij een akkoord van het template begonnen kan worden met het bouwen van de website.

Het bouwen van de website

Alle informatie is verzameld en verwerkt, dus dan kan nu eindelijk het bouwen gaan beginnen. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel werk voorafgaat aan het bouwen van een goede website. Wanneer alle content correct is toegevoegd, het design spreekt en de functionaliteiten zijn geïmplementeerd, is de website klaar om live te gaan. Klaar om de bezoeker te faciliteren in zijn of haar wensen en behoeften. Tegelijkertijd zal de website de beheerder geven waar hij of zij naar op zoek is, bijvoorbeeld meer bezoekers trekken, producten verkopen of offertes aanvragen.

Dus wat is nu het geheim van een goede website?

Topje van de ijsberg

Bovenstaande procesbeschrijving is nog maar een deel van waar een goede website uit moet bestaan. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Aspecten als vindbaarheid en online adverteren zijn tegenwoordig ook niet meer weg te denken bij een goede website. Omdat de bezoeker steeds kritischer wordt en meer verwacht van een website zal je als beheerder van de website dus ook steeds meer je best moeten doen om hieraan te blijven voldoen. Een website is zogezegd dus ook nooit af, want het gedrag, de wensen en de behoeften van bezoekers blijven zich ontwikkelen en als webdesigner moet je hier altijd in mee blijven gaan om optimale resultaten te blijven behalen.

Een goede website

Maar om toch antwoord te moeten geven op de prangende vraag: naar mijn mening is het geheim van een goede website een website die volledig aansluit op het gedrag, de wensen en de behoeften van de gebruiker en ook mee-ontwikkelt met de gebruiker. Deze complete verbintenis tussen medium en gebruiker is terug te vinden in het design van de hele website. Daarnaast moeten natuurlijk het gebruiken van de website, het gevoel van de gebruiker en de prestaties van de techniek allemaal als positief worden ervaren. Wanneer al deze elementen juist worden toegepast bij een website kun je naar mijn mening spreken van een goede website.

Advies en/of hulp nodig? Neem contact op!

Allard reisiger

Design & Development

Neem contact op

Allard reisiger

Design & Development

Allard is van alle online markten thuis en staat samen met Maarten aan het roer van RAM. Je kan bij hem terecht voor de laatste marketing-nieuwtjes, een grap waar hij zelf het hardst om lacht of indrukwekkend webdesign en -development.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *