Linkbuilding: de nette manier

Leestijd: 4 minuten

Om ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort in Google, spelen verschillende factoren een rol. Zoals je in onze blog Basisprincipes SEO: gevonden worden in Google kunt lezen, is één van deze factoren: ‘backlinks’

Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn links naar jouw website vanaf externe websites. Dit worden ook wel ‘incoming links’ genoemd.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten te laten zien, kijkt Google onder andere naar het aantal en de kwaliteit van jouw backlinks. Als er veel websites met een goede reputatie naar jouw website linken, verbetert jouw ‘score’ en verschijn je hoger in de zoekresultaten.

Hogere ranking in zoekmachine

Hoe zorg je voor meer backlinks?

Er zijn ontzettend veel trucjes te verzinnen om meer backlinks te genereren. Sterker nog, je hoeft ze niet zelf uit te vinden, het internet staat er vol mee. Trap er niet in, maar houd je altijd aan de Google richtlijnen. Doe je dat niet, dan loop je een grote kans om door Google afgestraft te worden.

Trucjes gebruiken waarbij je je niet aan de richtlijnen houdt, noemen we ‘Black Hat SEO’. Voorbeelden van Black Hat SEO wanneer je aan linkbuilding doet, zijn:

  • links kopen van of ruilen met een website die niets met jouw onderwerp te maken heeft
  • op allerlei niet-relevante plekken jouw link in een reactieformulier droppen
  • links plaatsen op websites die niet deugen

Gelukkig is Google niet van gisteren en zorgen ze ervoor dat échte kwalitatieve links beter scoren dan neppe links. Maar hoe zorg je voor kwalitatieve backlinks?

backlinks van website naar website

Goede content maken

Is dit een grapje? Nee. Het klinkt misschien als een open deur, maar dit is toch echt belangrijk om je te realiseren. Je schrijft in eerste instantie altijd voor je doelgroep, niet voor Google. Het begint allemaal bij een goede basis. Als je wilt dat andere websites (mensen dus) naar jou verwijzen, moet je iets te vertellen hebben. Jouw producten of informatie moeten de moeite waard zijn voor een ander om te delen.

Je kunt je content ook extra aantrekkelijk maken om te delen. Zorg ervoor dat het er visueel goed uitziet. In plaats van een statische tekst kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om af en toe een infographic, video of animatie te maken.

Je hebt nu goede content die gedeeld kan worden, maar je wilt nog een stapje verder gaan. Hoe doe je dit?

Gooi je content de wereld in!

Social media en communities

Heb je al social media accounts ingericht voor jouw merk? Zo niet, open dan nu een nieuw tabblad en ga aan de slag. Op deze kanalen kun je jouw content delen. Je ziet het vast wel eens voorbij komen, bedrijven die blogs delen op hun Facebook- of LinkedIn account.

Het is niet duidelijk hoe het delen van content op social media bijdraagt aan jouw ranking in Google, maar volgens Yoast zou het in Google’s ogen raar zijn als er ineens allemaal links van andere websites naar jouw website leiden, terwijl er geen social media accounts zijn. Volgens Yoast zou dit wel eens het vermoeden kunnen wekken dat het spam is. Gewoon aan de slag met social media dus!

Let er wel op dat wanneer je daadwerkelijk wilt dat mensen jouw posts op social media te zien krijgen, je niet alleen maar links deelt. Facebook en LinkedIn willen het liefst dat hun gebruikers zo lang mogelijk op hun eigen platforms rond blijven zwerven. Een post met een link erin zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat die gebruikers er vandoor gaan. Daarom ranken Facebook en LinkedIn deze posts minder goed. Zorg dus voor afwisseling: de ene keer verwijs je bezoekers naar jouw website om verder te lezen, de andere keer plaats je een tekst, video of infographic rechtstreeks op het sociale medium om hen te vriend te houden.

social media als community

Gastbloggen

Is jouw product of onderwerp een goede aanvulling op de website van iemand anders? Stel dan eens voor om een gastblog te schrijven. Verwijs in deze gastblog naar jouw eigen website, webshop, producten of specifieke content. Hierbij is het belangrijk dat je op zoek gaat naar websites waar jouw doelgroep al is. De content moet wel écht relevant zijn voor deze doelgroep. Uiteindelijk wil je natuurlijk zelf ook dat mensen doorklikken en daadwerkelijk op jouw website terecht komen.

Testimonial of review

Je hoeft het natuurlijk niet allemaal zelf te doen. Denk bijvoorbeeld eens aan een testimonial of review. Heb je klanten die tevreden zijn over jouw dienst of product, die zelf ook een groot publiek aanspreken? Neem contact met hen op en vraag of zij iets over jouw dienst of product willen zeggen op hun kanaal.

Een andere manier om dit aan te pakken is jouw dienst of product aanbieden aan mensen met een interessant publiek. Gratis of voor een gereduceerd tarief. Vraag hen vervolgens of ze hun mening hierover willen delen met hun publiek. Je ziet dit veel bij bloggers of op Instagram.

Blijf er ook hierbij alert op dat het publiek van degene die je aanspreekt, ook bij jouw publiek past. Als je softijs verkoopt, hoef je vanzelfsprekend niet aan te kloppen bij een vegan influencer. Doe eerst onderzoek naar wie je benadert.

Overige deelbare content

Los van je gebruikelijke content, kun je ook experimenteren met nieuwe contentvormen. Voorbeelden van contentvormen die een deel actie uitlokken zijn:

Interviews

Een interview is deelbare content, met name voor degene die je geïnterviewd hebt. De kans is groot dat deze persoon een link op zijn of haar website en/of social media accounts, naar het interview op jouw website wil delen.

Roundups

Een roundup is een artikel waarin één vraag centraal staat en deze door meerdere mensen, bijvoorbeeld experts of ervaringsdeskundigen, beantwoord wordt. Stel je hebt een online boekenwinkel, dan kun je een aantal mensen uit een specifieke doelgroep vragen wat hun favoriete boek over een bepaald onderwerp is. Of wanneer je een online woonwinkel hebt, een aantal interieurexperts die vertellen wat zij denken dat de trends van volgend jaar zullen worden. Net als bij het interview, kun je de deelnemers vragen dit artikel te delen.

herbert aan het werk

Conclusie

Bij SEO moet je altijd één ding goed onthouden: denk aan je bezoeker. Alle activiteiten die je uitvoert moeten in eerste instantie logisch zijn voor jouw bezoeker, dan komt het altijd goed. Dit geldt ook voor linkbuilding.

Vind je het lastig om te bepalen waar jouw doelgroep te vinden is? Of hulp nodig bij het bedenken en maken van content dat jou externe links oplevert? Wij helpen je graag!

Neem contact op