Wist je dat je het aantal conversies op jouw website of webshop kunt verhogen met slechts een paar woorden? Dat kan namelijk door gebruik te maken van microcopy. Oftewel: mini-tekst. Korte zinnetjes en streng geselecteerde woorden op de juiste plekken. Door deze bijvoorbeeld bij je call-to-actionknoppen te plaatsen, kun je de laatste twijfels van je bezoekers wegnemen en ze overtuigen om een offerte aan te vragen, een product aan te schaffen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief of wat je ze ook maar wilt laten doen.
Je komt microcopy overal tegen
Maar je komt microcopy niet alleen tegen bij call-to-action-knoppen. Het gaat namelijk eigenlijk om alle kleine stukjes tekst die je op een website of webshop kunt tegenkomen. Dus denk daarbij ook bijvoorbeeld aan je:
- Menubalk
- Formulieren
- 404-pagina’s
- Cookiemelding
- Pop-ups
- Nieuwsbriefinschrijvingen
- Tekst in de knoppen zelf
- Etc.
Overal komen kleine stukjes tekst voor waarmee je jouw bezoekers een bepaald gevoel kunt geven. Zo kun je ze bijvoorbeeld geruststellen wanneer ze op een 404-pagina terechtkomen door er een wat persoonlijkere boodschap neer te zetten, zoals: ‘Oeps, dit was niet de bedoeling. Maar misschien heb je iets aan deze links’. Of je stelt ze gerust door in de knop van je cookiemelding bijvoorbeeld ‘Ja, ik wil een goed werkende website bezoeken’ te zetten. Dan weten ze direct waar de cookies voor bedoeld zijn.
Tekst plaatsen waar het gelezen wordt
Bezoekers lezen gemiddeld maar zo’n 20-30% van de tekst die je schrijft. En die 20-30% bestaat dan vaak uit je titel, de kopjes en eerste zinnen van je alinea’s én je knoppen en de tekst die daar bij staat. Dat zijn de hotspots van jouw tekst. Door microcopy bij deze hotspots te plaatsen, plaats je dus tekst op die plek waar men het ook daadwerkelijk leest. Voorbeelden van de hotspots in je tekst zijn:
- De titel
- De eerste zin
- De kopjes van je alinea’s
- De eerste zin van je alinea’s
- Opsommingen (deze dus ook)
- De call-to-actionknoppen
- De tekst in de buurt van de knoppen
Zorg ervoor dat je deze hotspots op orde hebt en je zult merken dat je bezoekers langer op je pagina’s zullen doorbrengen en dat ze sneller geneigd zijn om op je knoppen te klikken.
Wat zet je in je microcopy?
Maar wat zet je dan in je microcopy? Eigenlijk is dat simpel: tekst waarmee je jouw bezoekers gerust kunt stellen of kunt overtuigen. In het geval van microcopy bij de call-to-actionknoppen zet je er bijvoorbeeld tekst neer waarmee je jouw bezoekers over kunt halen om op die knop te klikken en een offerte aan te vragen, zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of een product aan te schaffen. Dus ga in dit geval na wat de struikelblokken voor en de twijfels van jouw bezoekers zijn en neem deze weg met een paar zinnetjes of woorden.
Hebben jouw klanten snel een offerte nodig en willen ze hier niet voor betalen en kun jij hieraan voldoen? Zet dan onder de call-to-actionknop bijvoorbeeld:
- Geheel vrijblijvend
- Binnen een half uur een offerte in je mailbox!
Of wil jij duidelijk maken waar jij je als webshop mee onderscheidt (wat jouw USP’s zijn) op het moment dat klanten iets in hun winkelmand horen te stoppen? Zet jouw USP’s dan onder de ‘In Winkelmand’-knop! Bijvoorbeeld:
- Gratis verzending
- 1 jaar garantie
- Nu besteld is morgen in huis!
Een laatste tip voordat we wat voorbeelden erbij pakken is: zorg ervoor dat je de tone of voice van jouw bedrijf goed voor ogen hebt en gebruik deze tone of voice in al je microcopy. Zo zorg je voor herkenning en persoonlijkheid en heeft jouw bezoeker constant het gevoel dat hij/zij met een betrouwbaar persoon/bedrijf te maken heeft. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het vinden van je tone of voice? Lees dan ook eens onze blog: De juiste tone of voice vinden voor jouw bedrijf.
Voorbeelden
Kijk hier bijvoorbeeld naar hoe Bol.com het doet. In plaats van alleen de prijs en de ‘In Winkelmand’-knop te tonen, halen ze direct zo’n beetje alle mogelijke twijfels weg. Ze laten zien dat het product op voorraad is, dat je het morgen al in huis kunt hebben, dat ‘ie gratis verzonden wordt, dat je 30 dagen bedenktijd hebt en het product gratis kunt retourneren, dat je het op kunt halen bij een afhaalpunt, dat je dag en nacht bij de klantenservice terecht kunt, dat je het product in kunt laten pakken en dat er verschillende bezorgopties mogelijk zijn. Een aankoop wordt zo enorm makkelijk gemaakt.
Of kijk bijvoorbeeld naar deze online verkoper van raamdecoratie. Onder de prijs worden direct al de belangrijkste USP’s genoemd: een korte levertijd en gratis bezorging. Verder naar onderen wordt het allemaal nog wat uitgebreider met klantenreviews, garantie en korting. Bijna elke vraag waar een bezoeker mee zit wordt beantwoord.
Less is more
Maak dus gebruik van microcopy om de twijfels van je bezoekers weg te nemen en hen over te halen om een offerte aan te vragen of een product aan te schaffen. Het kan al met slechts een paar woorden in de buurt van je call-to-actionknoppen. Een betere investering kun je haast niet doen.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.