Er is een revolutie aan de gang op het gebied van zoeken naar informatie: Voice Search. Volgens Google was Google Assistant eind januari al beschikbaar op een miljard devices (dubbel zoveel als in mei vorig jaar) en de verwachting is dat dit alleen nog maar meer en meer gaat groeien. En die Google Assistant maakt het mensen heel makkelijk om even gauw wat op te zoeken met alleen hun stem. De vraag wordt ingesproken en het antwoord komt eruit rollen.

 

“Google Assistant is al beschikbaar op een miljard devices.”

 

Voor de zoekers lijkt het alsof Google deze antwoorden zelf zoekt en mooi verwoord, maar wij tekstschrijvers weten wel beter: dat is onze tekst die eruit komt rollen en dat zijn onze antwoorden die hardop worden voorgelezen door de Assistant. Of tenminste, dat zouden onze antwoorden moeten zijn. Maar hoe zorg je daarvoor? Hoe zorg je nou dat jouw antwoord wordt voorgelezen en niet die van je concurrent? Door vragend en beantwoorden te schrijven!

 

Moet je dan je hele schrijfstijl overboord gooien?

Nee. De gewone Search-pagina van Google zal altijd blijven bestaan. Daar zijn experts en Google zelf het over eens. Sommige stukken tekst, zoals excelsheets of andere wat visuelere elementen, komen nou eenmaal niet goed over via gesproken tekst. Daarom moet je je schrijfstijl niet overboord gooien, maar wel wat aanpassen en gaan voor een combinatie van gesproken en geschreven content. Neem beide vormen mee in je strategie en zorg ervoor dat je het beste hebt voor beide soorten zoekers.

 

Conversational schrijfstijl

Dus blijf schrijven over je zoekterm en zoekwoorden en blijf je bestaande SEO-trucjes gebruiken, maar zorg ervoor dat je schrijfstijl wat meer als een gesprek is en wat natuurlijker aanvoelt. Zorg ervoor dat ‘ie conversational is. Stel concrete vragen in je tekst en beantwoord ze ook direct; kort en bondig. Hapklaar voor Google. Gebruik een groter aantal zoekwoordvariaties, kies wat meer de long-tail vragende zoektermen en laat het allemaal organisch klinken. Grote kans dat je dan in een featured snippet en dus bovenaan in Google komt of wordt voorgelezen door de Assistant. Onthoud hierbij: het gemiddelde Voice Search-resultaat is 29 woorden.

 

Concrete stappen

Dus wat zijn de stappen die je moet ondernemen om jouw content klaar te stomen voor Voice Search?

 

  1. Schrijf al je nieuwe content op een conversationele manier met de vragen van jouw (be)zoekers niet alleen in het achterhoofd, maar ook op de voorgrond. Verwerk ze in je tekst en beantwoord ze direct.

 

  1. Ga vervolgens ook je bestaande content langs. Voldoen je landingspagina’s aan de voorwaarden van Voice Search? Ja? Mooi. Nee? Herschrijf ze. Heb je bijvoorbeeld een pagina over suède en leren schoenen? Schrijf dan ook over het verschil tussen die twee en noem de vraag. Schrijf dus “Wat is het verschil tussen suède en leer?” en beantwoord deze vraag vervolgens direct (in ongeveer 29 woorden).

 

  1. Heb je hier geen tijd voor met alle andere content die je nog op de planning hebt staan? Zet dan al die andere content even on hold. Je kunt beter 10 goede pagina’s hebben dan 100 minder goede. Of wil je een andere manier om wat snelle resultaten te boeken met Voice Search? Maak dan een pagina met Veelgestelde Vragen aan op je website en zet hier alle vragen die je kunt bedenken en die te maken hebben met jouw producten of diensten op een rij en beantwoord ze stuk voor stuk.

 

29 woorden zijn genoeg!

Volg de voorgenoemde punten op en je zult merken dat jouw teksten binnen de kortste keren in een aantal featured snippets in de zoekresultaten van Google worden gebruikt. Vinden zoekers dit antwoord genoeg en stoppen ze met zoeken? Top, dan weet Google dat jouw website de antwoorden geeft waar mensen naar op zoek zijn. Klikken ze op jouw link om wat meer informatie te zoeken? Nog beter, dan kun je ze voorzien van extra informatie en hen misschien ook nog overtuigen van jouw diensten of producten. Onthoud: 29 woorden kunnen al genoeg zijn!

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *