Het belang van goede metagegevens

Zorg voor die vele clicks en die lange bezoekduur!

Als teksttovenaar, woordenwizard en/of echte typemiep ken je het vast wel: je hebt een geweldige tekst geschreven; eentje waar je echt verrekte trots op bent; eentje die perfect voldoet aan alle eisen; eentje die van begin tot eind een lekkere flow heeft en precies die boodschap bevat die je over wilt brengen. Dus je plaatst ‘m online, zorgt, eventueel met de hulp van een design-collega (doet ‘ie ook een keertje wat belangrijks), voor een mooie styling en gaat lekker achterover leunen. Pootjes omhoog, handen gevouwen op je achterhoofd en het liefst nog een overwinningsigaar op de lippen. En nu maar wachten tot de bezoekers binnenstromen.

Maar dan komen ze niet. Een week gaat voor bij. Twee weken, drie weken, een maand, twee maanden, drie maanden… nog steeds geen bezoekers. Je besluit even in Google Analytics te kijken om te achterhalen wat er aan de hand is (had je natuurlijk al veel eerder moeten doen, maar daar wordt m’n verhaal een stuk minder dramatisch van, dus laten we maar zeggen dat je dat nu pas doet). En daar zie je het: een miljoen vertoningen in de zoekresultaten van Google en maar twee clicks*. Hoe dan?

* De cijfers heb ik misschien ook iets gedramatiseerd.

 

Vergeet je metagegevens niet!

Het goeie nieuws: je geweldige tekst wordt in ieder geval gevonden. Het slechte nieuws: hij ziet er van de buitenkant zo slecht uit dat haast niemand er met zelfs maar met de muis overheen durft te gaan, laat staan erop durft te klikken. Maar hoe kan dat dan? Hoe ziet de tekst er in de zoekresultaten dan uit? En dan komt de realisatie binnen: je bent de metagegevens vergeten in te voeren. Je kunt jezelf wel voor je kop slaan. Je checkt ze direct in de back-end en ziet inderdaad een belachelijk generieke metatitel en gewoon geen metaomschrijving staan. Als de wiedeweerga voer je wat in en update je de pagina. Alles zo snel mogelijk natuurlijk, want tijd is geld.

Een tijdje later kijk je weer in Google Analytics en tot je vreugde zie je dat je nu veel vertoningen én veel clicks hebt. Hoppa, missie geslaagd! Maar dan zie je de gemiddelde bezoekduur: 5 seconden. Mensen komen en gaan vervolgens direct weer weg. Verdikkeme, waarom dat nou weer?

 

Huh? Maar ik heb ze toch ingevoerd?

Je besluit nog eens te kijken naar je metagegevens. Een lekkere, klikbare titel? Check. Een metaomschrijving met een CTA erin? Check. Dat moet toch genoeg zijn? Je kijkt even naar de pagina zelf, leest de titel en begint te lezen in de eerste alinea. Huh? Maar de metagegevens komen totaal niet overeen met de eerste indruk op de pagina. Het lijkt wel alsof je de metagegevens alleen maar hebt gebruikt als lokkertje en dat je nauwelijks op de inhoud hebt gelet (waarschijnlijk omdat je te snel wilde!), waardoor ze nu totaal niet bij je tekst passen. Grote kans dat je bezoekers daardoor ook direct weer weggaan.

 

Maar hoe zorg je nou dat je bezoekers ook blijven om die goeie tekst van je te lezen?

Door je metagegevens overeen te laten komen met de eerste indruk van je tekst! Je was goed op weg met een klikbare titel en een CTA in de metaomschrijving, maar door te zorgen voor eenheid tussen alle onderdelen, kom je de verwachtingen die je creëert ook daadwerkelijk na en krijgt de bezoeker het idee dat hij/zij gevonden heeft wat hij/zij zocht. Ik zet de tips even voor je op een rij:

  • TEKST
    • Schrijf een pakkende titel met je zoekterm erin en zet deze bovenaan je tekst. Vind je het lastig om een titel te verzinnen? Schrijf ‘m dan pas als allerlaatste. Grote kans dat je halverwege of in ieder geval voordat je klaar bent een ingeving hebt gehad.
    • Schrijf een pakkende eerste zin in je inleiding. Een tip die ik je hierbij kan geven is: zet in de eerste zin direct je boodschap, zonder al te veel poespas eromheen. Zo weet de lezer direct wat ‘ie kan verwachten en kun jij de rest van je inleiding gebruiken om die ene boodschap te ondersteunen.
  • METAGEGEVENS
    • Schrijf een lekkere, klikbare metatitel met je zoekterm erin en, het allerbelangrijkste als je wil dat je bezoekers op je pagina blijven: zorg ervoor dat deze overeenkomt met de pakkende titel die je boven je tekst hebt gezet! Hij hoeft niet 100% identiek te zijn, maar dezelfde boodschap moet erin zitten en als hij/zij de titel van je tekst leest moet hij/zij denken: hier heb ik inderdaad op geklikt.
    • Schrijf een goede metaomschrijving. Hoe? Pak de eerste zin van je inleiding er weer even bij. Hier heb je als het goed is direct je boodschap in gezet. Door deze zin ook in je metaomschrijving te zetten (nogmaals: hij hoeft niet 100% identiek te zijn), laat je direct zien welke informatie de bezoeker hier kan vinden én zorg je voor een moment van herkenning op het moment dat hij/zij daadwerkelijk op je pagina belandt.

Belangrijk vul je metagegevens in

Je kunt nog wat actieve woorden of USP’s aan je metagegevens toevoegen om zoekers nog meer te triggeren, maar zorg er in ieder geval voor dat je het bovengenoemde goed voor elkaar hebt, dat is een stuk belangrijker. Schep verwachtingen en kom die na. Lees anders ook eens het artikel Hoe ziet de ultieme page title & meta description eruit? van Frankwatching.com. Zij gaan wat dieper in op welke woorden je het beste kunt gebruiken om mensen aan te zetten tot actie. Heb je zelf moeite met überhaupt gevonden worden? Lees dan eerst eens ons artikel Basisprincipes SEO: Gevonden worden in Google.

 

Kort samengevat

De titel van je tekst = je metatitel

De eerste zin van je tekst = je metaomschrijving

 

Langer samengevat

Dus: stop wat extra tijd in je metagegevens en zorg ervoor dat je verwachtingen schept én eraan voldoet. Je metagegevens vormen het visitekaartje van je tekst en net als je eigen visitekaartje moet die er verzorgd uitzien, anders gaat niemand contact met je opnemen. Om verder te gaan op die vergelijking: als je dan inderdaad opgebeld wordt, is het zaak om ook te voldoen aan de verwachtingen die je tijdens het uitdelen van je kaartje hebt gecreëerd, anders hangt de beller al snel de telefoon op. Dus schrijf die geweldige tekst van je, wees er trots op en spendeer even een kwartiertje of een half uurtje extra aan je metagegevens.

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *