Structured data

Google is slim, heel slim. Google kan teksten lezen én begrijpen waar een tekst over gaat. Daarom is het belangrijk je website goed te optimaliseren voor Google. Een van de aspecten die je moet optimaliseren zijn je metagegevens. Eerder hebben we het al gehad over het belang van goede meta gegevens. Maar er is nog iets wat je in kunt zetten om je zoekresultaten in Google zichtbaarder te maken: structured data. Hiermee voeg je extra informatie toe die zichtbaar wordt in Google. Al je zoekresultaten dienen als etalage van je website. Waarom zou je er dan niet voor zorgen dat deze er aantrekkelijk uitzien?

Gestructureerde zoekresultaten

Structured data is een term in de online marketing die simpel gezegd refereert naar ‘structuur’. Door gebruik te maken van structured data wordt je zoekresultaat rijker. Deze data helpt zoekmachines als Google om de inhoud van je website beter te begrijpen. In een oogopslag geef je namelijk meer informatie aan (potentiële) bezoekers. Het goed inzetten van structured data kan dus zorgen voor meer sessies op je website. Bovendien stel je (potentiële) bezoekers in staat de waarde van een website te bekijken voordat ze deze bezoeken.

Rich snippets

Een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van deze data zijn rich snippets. Rich snippets zijn verbeterde zoekresultaten die zijn gemaakt op basis van gestructureerde gegevens die aanvullende details bevatten. Deze ‘extra’ data is bijvoorbeeld te gebruiken om belangrijke gegevens te benoemen. Denk hierbij aan een bedrijfsnaam, adres of de plaats. Je hebt echter ook de mogelijkheid om andere specifieke gegevens toe te voegen. Hierbij kun je denken aan evenementen, producten of services. Hier zijn enkele voorbeelden.

Zoals je ziet, biedt het toevoegen van structured data de mogelijkheid om bijvoorbeeld een rich snippet (of fragmenten) te laten zien. Voeg een datum toe bij een evenement of plaats een mooie foto met bereidingstijd bij een recept. De extra tekstregels of afbeeldingen in de zoekresultaten kunnen hierdoor een goed resultaat voor gebruikers opleveren. Ze zien namelijk direct of het aansluit op datgene waar ze naar op zoek zijn. Je maakt het bovendien voor de spiders van zoekmachines eenvoudiger om je webpagina te begrijpen.

Voorbeelden van Structured data

  • Breadcrumbs of kruimelpad
  • Product (naam, omschrijving, prijs)
  • Reviews (beoordelingen)
  • Een video (titel, omschrijving, duur, afbeelding)
  • Bedrijf (naam, telefoonnummer, vestiging, website, openingstijden)

Welke structured data moet ik toevoegen?

Welke structured data van belang zijn voor jouw website is iets waar je goed over na moet denken. Ieder bedrijf is verschillend en heeft een ander doel. Algemene informatie over je aanbod en diensten zijn voor ieder bedrijf natuurlijk wel in te vullen. Ook kan gedacht worden aan een bedrijfsnaam en contactgegevens.

Structured data toevoegen

Het toevoegen van structured data kan ingewikkeld zijn als je niet precies weet hoe en wat. Ook is het niet altijd aangeraden om structured data te gebruiken op je website. Voor het toevoegen van structured data aan zoekresultaten heb je verschillende opties. De twee meest gebruikte mogelijkheden zijn Schema.org en JSON-LD.

Gebruik je structuur die Schema.org aangeeft? In dit geval voeg je niet daadwerkelijk data toe aan je website, maar wordt structuur aan de huidige data op je website aangebracht. Je maakt gebruik van de huidige gegevens die op je website staan. Je voegt dus eigenlijk markups toe.

Je kunt er echter ook voor kiezen om structured data via JSON-LD aan je website (en de zoekresultaten) toe te voegen. Dit is een script dat in de broncode van je website wordt geplaatst. In dit geval hoeft de informatie niet zichtbaar op je website te staan.