Webshops & Retailers moeten wakker geschud worden!

De invloed van de komst en blijvende groei van (internationale) marktplaatsen

Het zal de meesten van ons niet ontgaan zijn. De komst van de (internationale) marktplaatsen die met hun enorme platformen de markt domineren. Internationale marktplaatsen als Amazon en Alibaba zitten in de lift en naar alle waarschijnlijkheid zet deze trend zich de komende jaren door. Dit blijkt uit onderzoek naar de omzetgroei en opbrengsten uit verkopen die deze marktplaatsen genereren. De komst van deze internationale marktplaatsen als mede de aanwezigheid van Nederlandse marktplaatsen als Bol.com en Beslist.nl hebben grote invloed op de webshops en retailers. Met hun enorme platformen bieden deze marktplaatsen de webshops en retailers kansen, maar ook concrete uitdagingen. Wil je als webshop of retailer je hoofd boven water houden dan kun je de marktplaatsen niet negeren!

De succesformule van marktplaatsen

Neem nou eens Bol.com: wie kent deze marktplaats nou niet? Met meer dan 1 miljoen bezoekers per dag en meer dan 15 miljoen producten is Bol.com dé marktleider in de e-commerce in Nederland en België. Maar wat is nou het geheim achter een marktplaats als Bol.com? Vele onderzoeken zijn uitgevoerd om de succesformule van de marktplaatsen te achterhalen. De resultaten van deze onderzoeken wezen uit dat er vier cruciale factoren zijn waarop de marktplaatsen zich onderscheiden van webshops en retailers. Deze factoren zijn: assortiment, prijs, gemak en vindingrijkheid (innovatie).

Marktplaatsen werken over het algemeen samen met een groot aantal leveranciers waardoor zij in staat zijn om een zeer uitgebreid en diep assortiment aan te bieden. De klant heeft hierdoor een grote kans van slagen in hun zoektocht naar een product/dienst. Deze kans is veel groter dan bij de ‘kleinere’ webshops en retailers die het veelal slechts met één leverancier moeten doen. Daarnaast zorgt de schaal waarop de online platformen hun producten en diensten kunnen aanbieden vaak ook tot lagere prijzen. Prijzen waar de reguliere webshops niet tegen kunnen concurreren.

Ook het gemak speelt in het voordeel van de online platformen. De perfecte service, de eindeloze mogelijkheden en innovatieve ontwikkelingen, zoals same-day delivery en one-click buy, zorgen voor een probleemloze klantervaring. Marktplaatsen scoren altijd bijzonder hoog op het gebied van klanttevredenheid. En zeg nou zelf: ‘iedereen koopt op marktplaatsen, dan zal het wel goed zijn toch?!’

De bovenste drie succesfactoren worden door marktplaatsen gecombineerd met een enorme vindingrijkheid. Met vindingrijkheid bedoelen we eigenlijk ‘innovatie’! Marktplaatsen zijn altijd op zoek naar het optimaliseren van hun producten en diensten, maar voornamelijk ook hun service. Als je je bedenkt dat er bij Amazon inmiddels meer dan 150.000 mensen werken, is het ook niet gek dat innovatie een constant proces is binnen hun bedrijfsvoering.

Kansen of juist meer uitdagingen?

Wat is nou de invloed van de aanwezigheid en steeds groeiende (internationale) marktplaatsen voor de plek van de webshops en retailers op de markt? Bied het kansen voor de webshops of juist meer uitdagingen? De aanwezigheid stelt webshops immers in staat om hun producten/diensten op de online platformen aan te bieden. Aan de andere kant zou de aanwezigheid juist een bedreiging kunnen vormen voor het bestaansrecht van de webshops en retailers. Vele onderzoeken zijn inmiddels de revue gepasseerd. Enkele belangrijkste conclusies die getrokken kunnen worden uit de aanwezigheid van de marktplaatsen zijn dat naar verwachting in 2020 hun marktaandeel ongeveer 40% zal zijn van de wereldwijde online retailmarkt. Opmerkelijk in deze is dat blijkt dat de webshops en retailers zich hierover weinig tot geen zorgen maken. Alleen de komst van de grootmachten: Alibaba en Amazon stemt hen tot enige ongerustheid. Sterker nog, de webshops en retailers hebben de neiging om hun prestaties te overschatten in vergelijking met de enorme online platformen. Zij zien zichzelf beter scoren op klantgerichte processen en service.

Negatieve invloed van marktplaatsen

Prijs is één van de belangrijkste pijlers voor consumenten om een product te kopen. De marktplaatsen doen er dan ook alles aan om hun prijzen zo laag mogelijk te houden. Om dit te realiseren proberen zij de marges van de leveranciers zo laag mogelijk te houden. In combinatie met de steeds dominanter wordende plek in de retail branche maakt dit de marktplaats een gevaarlijke speler voor retailers en webshops. Om hun hoofd boven water te houden worden de kleinere retailers bijna gedwongen in zee te gaan met de marktplaatsen. Doen zij dit niet, dan gaan zij een zware toekomst tegemoet.

Er zijn echter nog veel webshops en retailers die geen gebruik maken van de online marktplaatsen. Er wordt dan ook gesteld dat retailers vaak het leiderschap ontberen om goed in te spelen op de aanwezigheid en groeiende opkomst van (internationale) marktplaatsen. Onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat retailers vaak niet snel en accuraat genoeg reageren op veranderingen.

Retailers en webshops moeten wakker worden!

De kleinere retailers en webshops die nog niet samenwerken met marktplaatsen moeten wakker worden! Marktplaatsen kunnen niet langer genegeerd worden. In de toekomststrategie moet de markplaats meegenomen te worden. Hoe gaan we hier op inspelen? Kan het voor ons uit om onze producten/diensten aan te bieden op marktplaatsen? Dit zijn vragen die iedere webshop en retailer zich moet gaan afvragen. Men ontkomt er bijna niet aan om hun producten/diensten op de marktplaatsen aan te bieden.

Specialiseren is de sleutel tot succes! Zorg dat je een specialisme hebt waarmee je je onderscheidt van de marktplaatsen. Alleen dan kun je een betere en een meer op maat gemaakte service bieden dan de online platformen. Een minder uitgebreid assortiment kun je dan compenseren met een perfecte service op maat.

De omvang van marktplaatsen kun je ook in jouw voordeel omdraaien. Groot betekent vaak onpersoonlijk. Hier ligt dus een kans om je te onderscheiden als kleinere webshop en retailer t.o.v. de marktplaatsen. Zorg ervoor dat consumenten van je merk en/of product gaan houden. Jouw bedrijf heeft hart voor het product en draagt dit ook zo uit. Je bouwt een sterke band op met je werknemers en klanten om zo een positieve vibe rond je merk of product te creëren. Het is dé manier om klanten aan te trekken en te behouden.

‘Webshops en retailers, kom onder die steen vandaan en speel in op de aanwezigheid en komst van de groeiende (internationale) marktplaatsen!’

Vraag jij je nu ook af of je nu op marktplaatsen moet gaan adverteren, of juist niet? En als je dat niet doet, hoe moet je je dan positioneren om toch te overleven als (kleine)webshop? Wij kunnen je hierbij helpen! Neem vrijblijvend contact met ons op om te kijken wat wij voor je kunnen betekenen.