Inflatie, hogere energiekosten, verhogingen (of verlagingen) van leveranciers: allemaal redenen om je prijzen aan te passen. En hoe meer producten je hebt, hoe meer werk hier in zit. Al je producten stuk voor stuk bij langs gaan is al snel een tijdrovende klus. Daarom vertellen we je in deze handleiding hoe je gemakkelijk je prijzen in bulk kunt aanpassen in WooCommerce.
Twee manieren
In principe zijn er twee manieren om je prijzen snel aan te passen. De eerste manier is via de snel bewerken-opties van WooCommerce zelf.
1. Via de snel bewerken-opties
Als je je complete lijst met producten bekijkt in de back-end van je webshop, kun je per product klikken op snel bewerken om snel wat informatie van het product, zoals de prijs, aan te passen. En dit gaat sneller, omdat je in de complete lijst met producten blijft. Dit snelle bewerken kan ook met meerdere producten tegelijk. Namelijk zo:
- Ga naar de back-end van je webshop en navigeer naar Producten > Alle producten.
- Selecteer de producten waarvan je de prijs aan wilt passen door het vakje links van de producten aan te vinken.
- Klik nu links bovenaan de lijst op Bulkacties, kies voor Bewerken en klik daarnaast op Toepassen.
- Je kunt nu bij het kopje Productgegevens wijzigingen doorvoeren. Let op! Deze wijzigingen gaan dus gelden voor álle producten die je hebt geselecteerd in stap 2.
- Selecteer bij Prijs wat voor wijziging je door wilt voeren (we leggen de opties hieronder verder uit).
- Klik als je klaar bent onderaan op Update.
- Klaar!
Het kan handig zijn om eerst gebruik te maken van de filters bovenin om bijvoorbeeld alle producten uit een specifieke categorie in de lijst te tonen.
Hieronder gaan we de beschikbare opties bij Prijs stuk voor stuk langs. Laten we stellen dat we twee producten hebben geselecteerd: Product A (die een prijs heeft van €5,00) en Product B (die een prijs heeft van €15,00).
Je hebt dus drie opties:
- Wijzig naar
Kies voor Wijzig naar: om een nieuwe vaste prijs voor alle geselecteerde producten in te stellen. Verander op deze manier bijvoorbeeld de prijzen van Product A en Product B allebei naar €10,00. Je kunt in het invoerveld gewoon 10 invullen. - Verhoog de huidige prijs met (vast bedrag of %)
Kies voor Verhoog de huidige prijs met (vast bedrag of %) om de prijzen van producten te verhogen met bijvoorbeeld €1,00 of 10%. Vul je bijvoorbeeld 1 in, dan wordt de nieuwe prijs van Product A €6,00 en de nieuwe prijs van Product B €16,00. Vul je 10% in (dus mét een procentteken), dan wordt de nieuwe prijs van Product A €5,50 en de nieuwe prijs van Product B €16,50. - Reguliere prijs verlagen met (vast bedrag of %)
Werkt hetzelfde als Verhoog…, maar dan voor verlagingen.
Beperkingen
Deze manier werkt in principe prima, maar kent wel wat beperkingen. Zo lijkt het alleen te werken bij simpele producten en dus niet bij variabele producten. Daarnaast is het moeilijk om bij te houden welke producten je al wel en niet hebt gehad, waardoor de mogelijkheid bestaat dat je de prijs van sommige producten per ongeluk twee keer verandert (wanneer je bijvoorbeeld per categorie werkt en één product in twee categorieën voorkomt).
Als je met alleen maar simpele producten werkt en je het overzicht gemakkelijk kunt bewaren, kan de bovenstaande manier handig zijn om je prijzen aan te passen. Wil je liever meer controle en meer mogelijkheden? Maak dan gebruik van optie 2.
TIP! Maak eerst een back-up van al je prijzen voordat je ze wijzigt. Zo heb je altijd nog een overzicht van je oude prijzen, mocht er iets verkeerd gaan.
2. Via een export/import
Je kunt je prijzen ook aanpassen door alle producten te exporteren, aan te passen in Excel of Google Spreadsheets en vervolgens weer te importeren in je webshop. Dit geeft je veel meer mogelijkheden en vrijheid, omdat je niet vastzit aan de Prijs-opties van WooCommerce zelf. Daarnaast geeft het je ook veel meer overzicht, omdat al je producten in één grote lijst komen te staan, waar ze ook maar één keer in kunnen staan. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je een prijs per ongeluk twee keer verhoogt. Het gaat eigenlijk in drie stappen:
- Exporteren.
- De prijzen aanpassen.
- Importeren.
Exporteren
Allereerst hebben we een lijst nodig van alle producten waarvan je de prijs aan wilt passen.
- Ga naar de back-end van je webshop en navigeer naar Producten > Alle producten.
- Klik bovenin op de knop Exporteren.
- Selecteer bij Welke kolommen moeten geëxporteerd worden? welke kolommen je wilt exporteren. In dit geval kun je kiezen voor ID, Naam, Reguliere prijs en Actieprijs. Maar je kunt er ook voor kiezen om dit vak leeg te laten, waardoor alle kolommen worden geëxporteerd. Zo weet je zeker dat je alle informatie hebt en je kunt altijd later in Excel of Spreadsheets nog kolommen weghalen om het overzichtelijker te maken.
- Selecteer bij Welke producttypes moeten geëxporteerd worden? welke producttypes je wilt exporteren. Laat ‘m leeg om alle producttypes te exporteren.
- Selecteer bij Welke productcategorie moet worden geëxporteerd? welke productcategorieën je wilt exporteren. Handig als je bijvoorbeeld alle prijzen van producten uit één categorie wilt verhogen. Laat het veld leeg om alle categorieën te exporteren.
- Aangepaste meta exporteren? kun je uitgevinkt laten als je alleen de prijs aan wilt passen.
- Klik op CSV genereren.
- Je export wordt nu aangemaakt en automatisch gedownload. Na een paar seconden tot een minuut (afhankelijk van hoeveel producten je exporteert) wordt er aan je gevraagd om het bestand ergens op te slaan.
- Klaar!
Je hebt nu een export van de producten die je aan wilt passen!
De volgende stap is het openen van dit bestand in Excel of Google Spreadsheets. In Excel moet je de data importeren (lees hier hoe dat moet). In Google Spreadsheets kun je simpelweg een lege spreadsheet openen en het .csv-bestand dan openen via Bestand > Openen > Uploaden.
Als je je .csv-bestand geopend hebt, kun je aan de slag met het leesbaar/overzichtelijk maken. Als je alleen de kolommen ID, Naam, Reguliere prijs en Actieprijs hebt geëxporteerd, is je bestand waarschijnlijk al behoorlijk leesbaar. Als je alle kolommen hebt geëxporteerd, kun je nu de kolommen verwijderen die je niet nodig hebt.
Ik exporteer zelf graag alle kolommen en verwijder dan kolommen tot ik deze kolommen overhoud:
- ID (deze heb je altijd nodig, want dit is de sleutel die je nodig hebt tijdens het importeren)
- Type
- Artikelnummer
- Naam
- Actieprijs
- Reguliere prijs
- Eventuele eigenschappen
Vervolgens activeer ik een filter (in Google Spreadsheets: klik op het trechtertje rechts in de werkbalk (Een filter maken)) en sorteer ik de kolom Naam op A → Z. Hierdoor komen alle variaties van een product bij elkaar te staan, wat het aanpassen van de prijs weer wat gemakkelijker maakt.
Wat je nu nog kunt doen, is het verwijderen van alle producten die het type ‘Variable’ hebben. Dit zijn namelijk de hoofdproducten van variabele producten en die hebben zelf geen prijs. Je zult ook zien dat de vakken Actieprijs en Reguliere prijs van deze producten leeg zijn. Door gebruik te maken van de filters kun je deze rijen gemakkelijk verwijderen.
Wat je nu overhoudt is een overzichtelijke spreadsheet met alle producten waarvan je de prijs aan kunt passen.
De prijzen aanpassen
Pas de prijzen naar wens aan. Je kunt eventueel zelfs met formules werken om de prijzen sneller aan te passen. Als je er uiteindelijk maar voor zorgt dat alle reguliere prijzen in één kolom staan en dat daar de titel Reguliere prijs boven staat.
Heb je ook actieprijzen die je in wilt voeren? Voer die dan bij Actieprijs in. Als je klaar bent met het aanpassen van de prijzen, moet je ervoor zorgen dat je het bestand opslaat als een .csv-bestand.
In Google Spreadsheets doe je dat eenvoudig door te navigeren naar Bestand > Downloaden > Door komma’s gescheiden waarden (.csv).
Importeren
Nu is het tijd om de prijzen weer te importeren!
TIP! Maak eerst een back-up van je webshop voordat je de prijzen gaat importeren. Mocht er dan iets verkeerd gaan, dan heb je altijd nog je back-up.
Het importeren doe je als volgt:
- Ga weer naar de back-end van je webshop en navigeer naar Producten > Alle producten.
- Klik deze keer op de knop Importeren bovenin.
- Selecteer bij Bestand kiezen het .csv-bestand dat je net hebt gemaakt.
- Vink het vakje bij Bestaande producten updaten aan. Hiermee geef je aan dat je met jouw lijst bestaande producten wilt updaten. Als je dit vakje níét aanvinkt, zullen de producten in jouw lijst worden gezien als nieuwe producten, wat niet de bedoeling is.
- Klik op Doorgaan.
- Je kunt nu de Kolomnamen met de juiste velden koppelen. Dit staat hoogstwaarschijnlijk al goed, maar loop het allemaal voor de zekerheid na.
- Zie je bij stap 7 maar één kolom en veld? Ga dan een stap terug en klik naast Doorgaan op Geavanceerde instellingen tonen.
- Vul bij CSV-scheidingsteken een puntkomma (;) in.
- Klik op Doorgaan.
- Ik raad je aan om alléén de kolommen ID, Reguliere prijs en Actieprijs (als je actieprijzen hebt ingevuld) te importeren en om de rest om Niet importeren te zetten. Soms komt het namelijk voor dat speciale tekens in de titel van je product niet goed worden geëxporteerd en daarna ook weer niet goed worden geïmporteerd, waardoor Tapijt Bouclé bijvoorbeeld verandert in Tapijt BouclAE of iets dergelijks.
- Klik op De importeerfunctie uitvoeren.
- Wacht terwijl WooCommerce het importeren uitvoert.
- Klaar!
Check goed in de webshop of de prijzen inderdaad aangepast zijn.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.