Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren! De meeste bedrijven kiezen er daarom voor om het beheer door een professionele partij te laten doen. Zo weet je zeker dat iedere euro goed besteed wordt, toch? Maar hoe weet je nou of de door jou ingehuurde marketeer weet wat hij doet?
In deze blog delen we vijf punten die je eenvoudig kunt controleren. Mocht alles goed zijn, dan kun je met een gerust hart slapen. De marketeer waarmee je samenwerkt weet wat die doet. Mocht je toch dingen vinden dan kun je ons natuurlijk bellen. Drinken we een kop koffie en kijken we wat er verbeterd kan worden. 😉
1: Automatische Verbeteringen
Een beetje beheerder houdt het account goed in de gaten om te zien wat er gebeurt. Die zal dus niet snel voor automatische verbeteringen van Google kiezen. Deze beheerder weet immers zelf wel wat goed is, en de verbeteringen die Google automatisch adviseert betekenen vaak vooral een verhoging van de kosten.
Ga naar Alle campagnes -> Instellingen -> Accountinstellingen en kijk bij het kopje
‘Advertentiesuggesties’. Als ‘Automatisch toepassen’ hier aan staat, hoef je eigenlijk niet verder te lezen en kun je gelijk contact met ons opnemen.
2: Zoekwoorden
Je kunt nog zoveel goede zoekwoorden gebruiken, toch wil de ‘magie’ van Google jouw advertenties nog wel eens vertonen op basis van zoekopdrachten die je eigenlijk niet wilt!
Bekijk je meest populaire campagne en check of er ‘uitsluitingszoekwoorden’ worden
gebruikt (woorden waar je dus juist niet op gevonden wilt worden). Kijk ook eens in
het zoektermen-rapport. Staan daar gekke dingen in die nog niet zijn uitgesloten? Grote
kans dat jouw beheerder liever geniet van het zonnetje dan van het verbeteren van
jouw account.
3: Beeldextensies
Extensies zijn onder andere kleine stukjes tekst en links die de advertentiekwaliteit verhogen. Sinds kort kan bijna iedereen ook beeld-extensies plaatsen in het account. Zodat je zoek-advertentie dankzij een plaatje veel meer opvalt.
Je doet dit door bij ‘Alle campagnes’ te klikken op ‘Advertenties & Extensies’. Zie je daar beeld-extensies staan? Dan heeft je beheerder het goed gedaan. Zo niet, dan kun je dit met je marketeer bespreken. Tenzij je in een gevoelige bedrijfstak zit, dan kan het zijn dat beeld-extensies in jouw account niet beschikbaar zijn.
4: Conversies
Worden conversies wel bijgehouden? En zo ja, wat gebeurt hiermee? Wie conversies goed bijhoudt weet wat verkoopt en kan de technologie van Google gebruiken
om daarin te optimaliseren. Maar dan moet het wel goed staan. Waar geen conversies
worden gemeten schiet je geblinddoekt met hagel. Zonde dus! En echt, zó ingewikkeld
is het allemaal niet om goed te meten.
Onder ‘Tools&Instellingen’ kijk je eenvoudig naar de conversies, en zie je snel genoeg of die worden bijgehouden. Is het antwoord ‘nee’, dan moeten we echt even praten.
5: Targeting
Door slim te werken met doelgroepen, leeftijden en meer kun je voor minder kosten
meer resultaat halen. Kijk er eens naar, bijvoorbeeld onder ‘doelgroepen’. Als er niets of weinig is ingesteld kun je maar één ding doen: even met RAM Online Marketing bellen. Dan kijken we meteen wat er verder te verbeteren valt, en doen we je graag een voorstel.
Zijn alle punten in orde? Dan mag je ervan uitgaan dat jouw externe marketeer een betrouwbare partner is. Wie maakt voor ons een lijstje over autogarages?