Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en daarmee ook jouw klanten. Wij sommen 4 punten voor je op waardoor je weet wat je kan verwachten, welke content je kan posten voor welk doel en wat jij hebt te winnen met een social media aanwezigheid.
1. Iedereen zit op social media
Dus ook jouw doelgroep. Dit is de perfecte plaats om op een leuke manier top of mind te blijven bij jouw klanten of zelfs nieuwe mensen te vinden die geïnteresseerd zijn in jouw merk.
Zo kan je allerlei interessante content delen over jouw bedrijf zodat mensen in geen enkel geval vergeten dat jij er ook nog bent – op een positieve manier (lees hier meer over onder punt twee). Ook kan je nieuwe mensen vinden door gebruik te maken van hashtags die te maken hebben met jouw branche, product of specifieke post. Zo breid je je netwerk uit en zorg je ook voor een stukje extra (gratis) brand awareness. Nu blijft het een uitdaging om organisch (niet-betaald) nieuwe mensen te bereiken, dus mocht je het idee hebben dat je wél baat zou hebben bij het aanboren van een nieuwe markt dan kan je altijd nog beslissen om te gaan adverteren op social media.
Mocht je willen adverteren op social media dan is het ook goed om te weten dat je gebruik kan maken van een zeer geavanceerde targeting. Omdat mensen op social media vooral foto’s en video’s bekijken over hun interesses, hobby’s en andere zaken, hebben de algoritmes van deze platformen een goede kijk op wat iemand leuk vindt en wat niet. Zo kan jij exact mensen vinden die hobby’s of interesses hebben die aansluiten bij jouw producten. Hou er wel rekening mee dat wanneer je op social media platformen zoals Instagram en Facebook adverteert, mensen door een overzicht scrollen van hondenfilmpjes, foto’s van vrienden en meer. Dit betekent dat een enigszins luchtige draai aan jouw verhaal zeker op zijn plaats is.
2. Je bouwt een relatie op via social media
Onderzoek toont aan dat een persoonlijke connectie tussen mensen en een merk of bedrijf erg belangrijk is. En dat de kans groter is dat iemand een aankoop bij je doet als ze die persoonlijke connectie voelen. Social media is de plaats waar jij een band op kan bouwen met jouw klanten. Dit kan onder meer door de mensen achter je bedrijf te laten zien, interessante kijkjes achter de schermen te delen en je klanten te bedanken.
Wanneer je laat zien hoe – bijvoorbeeld – de sfeer op de werkvloer is, hoe jullie pakketten inpakken of hoe jullie vrijdagmiddagborrel eruitziet, maak je van een statisch bedrijf een organisatie gerund door echte mensen. Hierdoor herkennen mensen zich eerder in jouw bedrijf en voelen ze eerder een band met de mensen achter het logo. Sociale platformen zijn ook ontzettend geschikt om dingen te laten zien die voor jou als ondernemer misschien dagelijkse koek zijn, maar vernieuwend en interessant zijn voor mensen die niet dagelijks in jouw bedrijf werken. Zo voelt het voor jouw volgers alsof ze een uniek kijkje krijgen in jouw wereld; een kleine speciale ervaring. En jij benadrukt nog eens jouw expertise én autoriteit in je vakgebied door kennis hiervan te delen.
Het is natuurlijk belangrijk om te onthouden wie jouw doelgroep is en wat het niveau van professionaliteit binnen jouw branche is. Zo kan je zelf – of met een professional – de juiste balans vinden tussen jouw social media uitingen. Maar verkijk je niet op het aantal mensen dat graag een persoonlijke connectie voelt met een bedrijf in plaats van een professioneel en statisch verhaal zonder persoonlijkheid.
3. Dit is de plek waar interactie door kopers optreedt
Social media draait om échte mensen en connecties tussen deze mensen. Op deze platformen komen mensen samen om kennis, advies, informatie en nog veel meer met elkaar te delen. Een goed voorbeeld hiervan is LinkedIn – wat vooral interessant is voor B2B – waarbij iedere posts een soort kleine community vormt aan mensen die een idee, mening of andere (interessante) reactie hebben en op elkaar reageren.
Dit betekent dat dit de plaats is waar jij contact kan leggen met je doelgroep. En hier kan jij zelf de invulling aan geven die je wilt. Zo kun je je volgers inspraak geven in wat zij bijvoorbeeld willen zien in een nieuw product (denk bijv. aan chips-merken die acties bedenken waarbij je een prijs wint als je hun nieuwe smaak bedenkt). Zo zijn mensen gelijk weer actief betrokken bij jouw merk én benieuwd naar welk nieuw product jij uiteindelijk aankondigt. Ook kan je als je een winkel hebt waar mensen vaak opnieuw komen (althans waarbij dat de bedoeling is), mensen productfoto’s laten delen met een hashtag in ruil voor een korting op hun volgende bestelling. Zo heb jij gratis een soort influencer reclame (wat super is aangezien mensen ook het meest geneigd zijn om een mening aan te nemen van iemand binnen hun netwerk). De mogelijkheden zijn ein-de-loos. Vergeet niet dat het zeker geen ramp is om af en toe eens te spieken bij concurrenten! Bij voorkeur die het beter doen dan jij, als die er al zijn ;).
Als laatste is het ook voor jou als ondernemer ontzettend interessant om te zien welke posts je doelgroep nu echt het leukst vindt. Heb je een post met relatief veel interactie? Dan zou ik eens goed ontleden welke elementen je hebt gebruikt (van afbeelding tot tekst) en wat de reden zou kunnen zijn dat deze content zo goed aansloeg. Zo ben jij op een relatief kosteneffectieve manier wéér een stapje dichterbij het kennen van je doelgroep.
4. Meer plek innemen in de marketingfunnel
De funnel heeft betrekking op het proces van het leren kennen van jouw merk tot aan de aankoop en klantenbinding hierna. Social media platformen zijn perfect om zowel meer naamsbekendheid te krijgen en voor directe verkopen.
Zo kan je – zoals hiervoor benoemd – door middel van het plaatsen van relevante hashtags een nieuw publiek bereiken dat geïnteresseerd is in de onderwerpen waar jij het over hebt. Wij gebruiken bijvoorbeeld zelf vaak de hashtags #OnlineMarketing en #Ondernemerschap omdat de informatie die wij delen vaak interessant is voor MKB’ers, maar ook voor mensen met een interesse in online marketing. Ook door te adverteren op social media platformen kan je – met de juiste content en targeting – relatief goedkoop heel veel mensen bereiken die waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in wat jij hebt aan te bieden. Ook kan je direct je producten of diensten showcasen en mooie sfeerafbeeldingen laten zien aan jouw potentiële klanten om ze bekend te maken met jouw unieke aanbod of zelfs tot een directe verkoop over te laten gaan.
Concreet:
Kosten-efficiënt
Relatie opbouwen met doelgroep
Meer verkopen
Meer merkloyaliteit
Meer inzicht in doelgroep
Meer merkbekendheid
Meer aanwezigheid in de marketingfunnel
Meer interactie met jouw merk
Top of mind blijven
Gedetailleerde targeting mogelijk
Autoriteit uitstralen
Zo vormt social media een hele mooie aanvulling op je marketingmix en biedt het verschillende mogelijkheden die je met traditionele media niet hebt. Je hoeft dan ook niet direct al je andere marketinguitingen stop te zetten om hierin te investeren, maar het is zeker de moeite waard om eens te proberen en te zien wat je eruit krijgt. Misschien is jouw aanbod wel ontzettend geschikt voor social media campagnes en/of boor je een hele nieuwe doelgroep aan via deze platformen. Zo hebben wij dan ook al verschillende klanten voorbij zien komen. Als je het de online marketing experts – waaronder mij – vraagt, is het in ieder geval het proberen waard.
Rosemarijn dom
SEA & social media Marketeer
Wat je groeidoelen ook zijn, Rosemarijn verzorgt tactisch uitgedachte marketingstrategieën en campagnes met echte resultaten. Ze weet jouw doelgroep te raken in zoekmachines of op social media, een echte matchmaker.