Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of diensten? Om hen zonder moeite naar jouw website te leiden, en ze daar verder te overtuigen? Zeker! Om dit te bereiken, kun je gaan adverteren in Google Ads. Maar: dit is natuurlijk niet gratis. En om succes te hebben als bedrijf, is het natuurlijk wel belangrijk om te weten of dit een rendabele investering is.

Zo’n 90% van de online consumenten begint hun koopproces in een zoekmachine. Dit betekent dat hierin adverteren een mooie kans kan bieden voor jouw bedrijf. Maar er is – helaas – geen eenduidig antwoord op de vraag of Google Ads het waard is voor jouw bedrijf. Dit verschilt namelijk per situatie! Wel hebben wij de belangrijkste factoren in deze beslissing voor je opgesomd. Dat helpt je om een weloverwogen keuze te maken.

Plus: Wij kunnen we je ook altijd verder helpen met je keuze. Onder het genot van een kop goede koffie!

Voordelen

1) Makkelijk jouw doelgroep specificeren en targeten

Vrijwel iedereen is online aanwezig en kan dus jouw advertenties te zien krijgen. Ook kan je in je campagnes zeer specifiek aangeven wie jouw producten en/of diensten te zien krijgen. Hierbij kan je denken aan kenmerken van koopgedrag (wat willen ze op dit moment gaan kopen?) of demografische kenmerken (wat is hun leeftijd en/of gender?). Zo kun je een haast oneindig publiek online bereiken.

2) Aansluiten op de fase waar je klant in zit

Omdat je bij Google Ads verschillende zoektermen in kan stellen, kan je zeer specifiek aangeven in welke fase van de marketingfunnel je potentiële klanten je advertentie te zien krijgen. Hierdoor kun je klanten vinden die al actief op zoek zijn naar jouw product of dienst, en zorg je dat ze jouw product of dienst op het juiste moment zien.

3) Snelle resultaten

Waar SEO vooral een (belangrijke) investering is op lange termijn, zie je bij Google Ads al heel snel resultaten: de advertenties worden namelijk direct vertoond aan jouw doelgroep. Je ziet dus direct actie en reactie!

4) Meetbare resultaten

Niet alle marketing-investeringen geven je duidelijk inzicht in wat ze kosten, en wat ze je opbrengen. Google Ads doet dit wel! Je ziet direct hoeveel je uitgeeft, wat de opbrengst is, het aantal conversies, klikken en nog veel meer. Zo kun je focussen op wat voor jou belangrijk is en deze data gebruiken voor bijvoorbeeld analyses en andere marketingactiviteiten.

5) Véél flexibiliteit

Welk budget je ook hebt, met Google Ads kan je altijd adverteren en de kosten in eigen hand houden. Je betaalt vaak alleen voor daadwerkelijke interacties met jouw content. Ook kan je de campagne starten, stoppen en pauzeren wanneer jij wil en je biedingen tussentijds aanpassen.

6) Eenvoudig remarketing inzetten

Met Google Ads kun je eenvoudig personen bereiken die al eerder interactie hebben gehad met jouw advertenties, website of merk. Dit heet remarketing. Campagnes die gebruik maken van zulke doelgroepen, behalen vaak een relatief hoog rendement – mits ze natuurlijk goed zijn ingericht.

Nadelen

1) Je bent nergens zonder goede landingspagina’s

Een goede campagne in Google Ads is vrijwel onmogelijk zonder kwalitatieve landingspagina’s. Hierdoor is het belangrijk om de juiste zoekwoorden vast te stellen en je landings- en productpagina’s SEO-vriendelijk en conversiegericht in te richten. Alleen zo behaal ook daadwerkelijk de resultaten die je voor ogen hebt! Met kwalitatieve landingspagina’s betaal je relatief ook minder in de Google Ads veilingen; hou dus altijd het grotere plaatje in je achterhoofd.

2) Stoppen = direct einde effect

Google Ads kan het verkeer naar je website en het aantal conversies per direct een boost geven. Maar stop je met adverteren, dan houdt dit effect ook per direct op. Met SEO ben je dan wel langer bezig, maar de resultaten die je hiermee boekt, werken ook door op de lange termijn.

3) Alleen met de juiste zoekwoorden boek je succes

De juiste zoekwoorden zijn van essentieel belang. Pas wanneer jij weet waar je doelgroep op zoekt voor jouw producten, kun je je advertenties en landingspagina’s hier goed op aan laten sluiten. Zo krijgt de juiste doelgroep jouw producten te zien en riskeer je niet dat de verkeerde mensen op jouw website belanden. Of helemaal niemand je website bezoekt!

4) Google Ads ain’t for the weak

Voordat je begint aan je investering met Google Ads, is het belangrijk om aantal dingen goed in de smiezen te hebben. Denk hierbij aan:

  • Snappen hoe de veilingen werken
  • Weten welke zoekwoorden je nodig hebt (en welke juist niet)
  • Scherp hebben op welke producten je het beste zou kunnen adverteren
  • Begrijpen hoe je je campagne effectief opzet en onderhoudt met de juiste tools. (Bij verschillende campagnes kan je ook nog verschillende instellingen aanpassen om je performance in de veilingen te optimaliseren.)

Het is dus belangrijk hier kennis van te hebben, zodat je niet onnodig tijd en geld verliest. En dit is niet per se eenvoudig! Hierbij komt een samenwerking met een online marketingbureau wellicht goed van pas 😉

Factoren om rekening mee te houden

Branche

De branche waarin je opereert is van belang voor je Google Ads prestaties. Zo verschilt het gemiddelde rendement op je investering (ROAS) per branche, en kan het maar zo zijn dat de klikken voor jouw specifieke zoekwoorden relatief een stuk duurder zijn. Laat je dus goed adviseren waar je op gaat inzetten.

Webshop vs. dienstverlening

Of je producten verkoopt of services aanbiedt, maakt uit voor de manier waarop je campagnes inricht. Bij de één zet je namelijk in op directe verkopen, en bij de ander gaat het meestal om offertes. Dit betekent niet echter dat het voor de één per se effectiever is dan voor de ander om te adverteren in Google Ads. Het werkt alleen anders!

B2B vs. B2C

Ook bij business to business (B2B) en business to consumer (B2C) kunnen de doelen van elkaar verschillen. Bij B2B gaat het vaker om offertes, en bij B2C vaker om directe verkopen. Natuurlijk betekent dit iets voor de inrichting van je campagnes, maar Google Ads kan voor beide takken van sport interessant zijn. Je moet alleen even de juiste bril opzetten bij het inrichten van je campagnes.

Zo is het belangrijk om te onthouden dat je bij B2B te maken hebt met een bedrijf en een zogeheten beslissingsunit, terwijl je bij B2C te maken hebt met personen zoals jij en ik. Desalniettemin kan het voor zowel B2B als B2C zeer goede resultaten brengen om te investeren in Google Ads.

Grote vs. kleine bedrijven

We krijgen vaak de vraag of het voor kleine bedrijven interessant is om te investeren in Google Ads. En ook op deze vraag hebben we helaas geen eenduidig antwoord. In principe is SEA interessant voor alle eenmanszaken die het aanbod en het budget ervoor hebben: het is zeer laagdrempelig.

Het is echter wel belangrijk om te beseffen dat kosteneffectief adverteren in Google Ads best wel wat kennis vereist over het programma, marketing en analyse-tools. Hierbij is het dus belangrijk om je goed in te lezen en eventueel relevante trainingen te volgen. Of een samenwerking te starten met een online marketingbureau!

De marketingfunnel en jouw specifieke aanbod

De plaats in de marketingfunnel geeft aan of iemand nog helemaal onbekend is met jouw merk, al eens eerder een bezoekje heeft gebracht aan je site of misschien zelfs al eens eerder een aankoop heeft gedaan. Adverteer je in Google Ads, dan bereik je mensen die vaak al actief op zoek zijn naar jouw product of dienst. Mocht je dus een heel nieuw product op de markt gaan zetten, dan kan het soms interessanter zijn om meer in te zetten op naamsbekendheid alleen. Dit kan je doen via social media kanalen, of toch via het Google Ads display-netwerk.

Google Ads: yay or nay?

We sluiten ons artikel af met de conclusie dat er geen eenduidig antwoord is op de vraag of Google Ads voor jou een goede investering is. Als je het ons vraagt, kan het met de juiste strategie vrijwel altijd uit. Maar die maakt wel het verschil tussen succes en een kansloze missie!

Wil jij nu ook graag online groeien? Neem dan een kijkje bij onze Academy voor trainingen in, onder andere, Google Ads adverteren of maak een praatje met een van onze specialisten om te kijken welke strategie het beste bij jou past.

Rosemarijn dom

SEA & Social Media Marketeer

Neem contact op

Rosemarijn dom

SEA & social media Marketeer

Wat je groeidoelen ook zijn, Rosemarijn verzorgt tactisch uitgedachte marketingstrategieën en campagnes met echte resultaten. Ze weet jouw doelgroep te raken in zoekmachines of op social media, een echte matchmaker.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *