Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je bedrijf trekken? Lokale SEO is de sleutel om je bedrijf op te laten vallen in lokale zoekresultaten. Stel je voor dat iemand in jouw omgeving op zoek is naar een kinderboerderij. Kunnen ze jóuw kinderboerderij eenvoudig vinden? In deze blog delen we vijf snelle acties die je lokale SEO aanzienlijk kunnen verbeteren. Maar laten we eerst duiken in wat het precies en waarom het van belang is.
Let op!
In deze blog neem ik zoekmachine Google als uitgangspunt ten behoeve van de leesbaarheid. Deze zoekmachine wordt in Nederland verreweg het meest (bij meer dan 90% van alle zoekopdrachten) gebruikt. Met uitzondering van de tip over Google My Business, is de informatie ook van toepassing op zoekresultaten in andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo.
Uitzondering
Duckduckgo, een zoekmachine waarbij privacy een grote rol speelt, is hierop een uitzondering. Deze zoekmachine gebruikt de locatie van gebruikers niet automatisch. In 2022 is bij ongeveer 1% van alle zoekopdrachten wereldwijd DuckDuckGo gebruikt. Wil je zeker weten dat jouw doelgroep niet toevallig uitsluitend gebruik maakt van DuckDuckGo? Je weet het maar nooit… Dan kun je dit altijd checken in Google Analytics.
Wat is lokale SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Je zorgt ervoor dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van potentiële klanten wordt weergegeven. Met lokale SEO voer je acties uit die je vindbaarheid bij lokale zoekacties vergroten. Denk bijvoorbeeld aan mensen die een kinderboerderij in de buurt zoeken.
Waarom is lokale SEO belangrijk?
Google wil zijn gebruikers altijd de meest relevante resultaten tonen. Wist je dat dit in bijna de helft van de gevallen om lokale zoekopdrachten gaat? Aan de zoektermen die iemand gebruikt kan een zoekmachine vaak al zien of het om een lokale zoekopdracht gaat, zelfs als er geen locatie bij getypt is. Probeer het maar eens uit met de zoekterm ‘kinderboerderij’.
Waarschijnlijk zijn je eerste zoekresultaten kinderboerderijen bij jou in de buurt. Om dit te kunnen doen, moet het voor Google duidelijk zijn wat de locatie van deze kinderboerderijen is. Hoe zorg je ervoor dat Google weet waar jouw bedrijf zich bevindt, zodat hij jou kan tonen tussen relevante zoekresultaten?
5 snelle acties waarmee je je lokale SEO een boost geeft
1: Noem je locatie op je eigen website
Je footer en contactpagina zijn logische plekken om je locatie te vermelden. Heb je dit nog niet gedaan? Dan is dat je eerste actie. Heb je meer tijd? Bekijk dan op welke logische plekken je nog meer je locatie kunt benoemen.
Denk ook verder dan je adres, zoals je wijk of andere bekende locaties dichtbij. Voor de kinderboerderijen in Groningen kun je denken aan: ‘in het Stadspark’, ‘in Vinkhuizen’, ‘in recreatiegebied Kardinge’ en ‘op loopafstand van busstation Hoogkerk’. Andere voorbeelden zijn: ‘in het centrum’, ‘op loopafstand van centraal station’, ‘in de buurt van de Martinitoren’ en ga zo maar door.
2: Gebruik Google Bedrijfsprofiel
Hèb je nog geen Google Bedrijfsprofiel aangemaakt?? Nou hup, ga dat gauw doen. Hierdoor word je niet alleen beter vindbaar, je hebt ook nog eens meer invloed op wat mensen zien als je wordt weergegeven. Met een geoptimaliseerd Google Bedrijfsprofiel laat je dus ook direct een goede eerste indruk achter. Vul vandaag in ieder geval de standaard velden in je profiel in en voeg representatieve, aantrekkelijke foto’s toe.
Ga naar je Google Bedrijfsprofiel >
Heb je meer tijd? Maak dan ook gebruik van de andere mogelijkheden die je Google Bedrijfsprofiel biedt, zoals producten, diensten (services) en updates. All set? Plan regelmatig een moment om je bedrijfsprofiel te updaten. Zo laat je zien dat je nog steeds relevant bent én weet je zeker dat mensen de juiste info krijgen.
3: Maak gebruik van citaten
Een citaat of citation is een online referentie naar jouw bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer (NAW). Dit stamt nog uit de tijd waarin veel bedrijven geen eigen website hadden, maar hiernaar verwezen werd op andere online plekken. Denk bijvoorbeeld aan goudengids.nl en detelefoongids.nl. Nog steeds werken deze ‘citaten’ in je voordeel: verzamel er dus zoveel mogelijk!
Een aantal plekken waar je snel je NAW-gegevens achterlaat zijn:
- Je eigen website (hadden we natuurlijk al genoemd, mag absoluut niet ontbreken)
- Je eigen social media profielen, zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en TikTok
- Algemene websites voor bedrijven, zoals Yelp, Oozo, De Telefoongids en GoudenGids
- Sectorspecifieke websites, zoals Treatwell voor wellness, Zorgkaart Nederland voor zorgaanbieders, Tripadvisor voor horeca en uitjes
- Lokale websites
4: Neem contact op met andere lokale ondernemers voor backlinks
We noemden het al even bij het vorige punt, hier nog iets uitgebreider. Je kunt namelijk je NAW-gegevens achterlaten op lokale websites als die er voor jouw locatie zijn. Daarnaast kun je een stap verder gaan. Neem contact op met relevante, lokale websites, om te kijken of je samen kunt werken. Backlinks (links van externe pagina’s naar jouw website) zijn altijd gunstig voor je SEO, maar als het gaat om lokale websites weegt dit ook mee in je lokale SEO. Je laat immers zien dat je relevant bent voor een specifieke locatie.
We nemen weer even onze kinderboerderij als voorbeeld. Hoe kan deze samenwerken met andere lokale websites? Een aantal voorbeelden:
- Een nieuwsbericht over een pasgeboren rammetje op lokale nieuwssites
- Een aankondiging voor een evenement op een website over activiteiten in de buurt
- Een blog over leuke uitjes in de buurt, waaronder een bezoek aan de kinderboerderij op diezelfde website
- Een prijsvraag in samenwerking met de lokale dierenwinkel, waarbij je konijnenvoer wint dat je zelf aan de konijntjes mag geven
- En ga zo maar door…
Deze content uitwerken kost misschien wat extra tijd, maar de eerste snelle actie die je nu kunt uitvoeren is een lijstje maken met relevante ondernemers in de buurt. Óf neem gewoon alvast contact op met één van je mede-ondernemers!
5: Vraag een klant een review te schrijven
Reviews zijn altijd belangrijk, ook voor je lokale SEO dus! In je Google Bedrijfsprofiel laten klanten eenvoudig een review achter. Positieve reviews laten vervolgens zien dat je een betrouwbare ondernemer bent. Dat is belangrijk voor nieuwe klanten.
Reviews beinvloeden je positie
Wist je dat Google Reviews je positie ook beïnvloedt? Hoe meer positieve reviews, hoe hoger Google je in de zoekresultaten zet.
Vraag dus vandaag nog alle klanten die je treft een review achter te laten. We gaan er voor het gemak even vanuit dat die allemaal positief zijn. Klopt toch? ????
Meer tijd?
Zoals je nu weet is lokale SEO erg waardevol. We gaven je een aantal tips waarmee je snel en makkelijk kunt scoren. Maar waarschijnlijk begrijp je nu ook dat het best wel eens de moeite waard kan zijn meer tijd uit te trekken om je lokale vindbaarheid te optimaliseren.
Nieuwe content met je locatie
Heb je meer tijd? Overweeg dan eens nieuwe content te maken met populaire zoektermen in combinatie met de locatie van jouw bedrijf. In het geval van de kinderboerderij mag in ieder geval de pagina ‘Kinderboerderij Groningen’ niet ontbreken. Maar wat dacht je van: ‘Dieren voeren Groningen’, ‘Lammetjes Groningen’ of iets als ‘Uitje met kinderen Groningen’?
Met een kleine brainstorm en gedegen zoekwoordenonderzoek vind je ongetwijfeld een paar leuke onderwerpen voor nieuwe pagina’s die je lokale SEO naar een nóg hogen niveau tillen.
Optimaliseren is een continu proces
Dan nog een kleine toegift die op veel online marketing terreinen van toepassing is: optimaliseren is nooit klaar. We noemden het al even kort bij het Google Bedrijfsprofiel. Blijf dus tijd vrijmaken voor (lokale) SEO.
Veel plezier!