Heb je een WooCommerce-webshop met het Flatsome-thema en heb je een boodschap die je aan al je bezoekers wilt laten weten? Dat je nu 20% korting hebt op al je producten bijvoorbeeld? Of dat je de komende week op vakantie bent en orders niet kunt verwerken? Of dat je momenteel vertraging ervaart bij je bezorgpartner? Sommige webshops kiezen op zo’n moment voor een pop-up, maar wist je dat je met WooCommerce heel eenvoudig een zogeheten winkelmededeling in kunt stellen?
Wat is een winkelmededeling?
Een winkelmededeling in WooCommerce is een balk die helemaal bovenin de website komt te staan, nog boven het hoofdmenu en een eventuele topper header. De balk staat op iedere pagina (dus de boodschap is goed zichtbaar, zelfs als je bezoekers op bijvoorbeeld een productpagina binnenkomen) en kan worden gesloten door op Sluiten te klikken.
Wij zijn van 25 december 2023 tot 2 januari 2024 gesloten. Prettige feestdagen toegewenst!
Profiteer nu van 5% korting op het gehele assortiment! Actie geldig t/m 31 december.
Herfstcollectie 2023 is binnen! Bekijk de gehele collectie
Instellen in een paar stappen
Hoe stel je ‘m in? Heel simpel. Volg onderstaande stappen.
- Log in op je website en ga naar de homepage (of naar een andere pagina, zolang je maar op de voorkant van je website zit).
- Klik in de zwarte werkbalk bovenin op Customizer.
- Ga naar WooCommerce > Winkel mededeling.
- Vul een winkelmededeling in en vink Winkelmeldingen inschakelen aan.
- Klik bovenin op Publiceren.
- Klaar!
Tips
Hierbij nog wat tips:
- Is de styling van je winkelmededeling niet zo mooi? Is ‘ie bijvoorbeeld nog de standaard kleur (zwart) en past dit niet bij je webshop? De kleur en het lettertype zijn uiteraard te veranderen. Neem hiervoor contact op met je webbouwer.
- Je kunt HTML gebruiken in de winkelmededeling. Dus ook hiermee kun je nog wat dingen stylen, of bijvoorbeeld een extra regel toevoegen of spelen met lettergroottes.
- Houd je boodschap kort! De mededeling wordt ook op mobiele telefoons vertoond en als je dan een lange boodschap hebt, vult ‘ie al snel de helft van het scherm en dat is niet wat je wil. Kijk dus goed hoe je jouw boodschap zo kort en bondig mogelijk over kunt brengen.
Waarom geen pop-up?
Pop-ups kosten laadtijd, leiden af en zijn arbeidsintensief. Daarnaast wekt het vaak alleen maar irritatie op en wordt de boodschap snel vergeten. Hoe vaak heb je zelf bijvoorbeeld een pop-up haast direct weggeklikt zonder te kijken wat erin stond? En dat terwijl jijzelf of je webbouwer wel flink wat moeite (en tijd) heeft gestoken in het ontwerpen van een mooie pop-up.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.