Het ene product is het andere niet. Je kunt jouw product A bijvoorbeeld al versturen met een brievenbuspakketje, terwijl product B in een klein doosje moet worden verstuurd, product C in een grote doos moet en product D op een pallet moet worden verscheept. Maar hoe stel je in WooCommerce nou verschillende verzendkosten voor al die producten in? Ik leg het je uit.
Per verzendklasse, niet per product
WooCommerce biedt niet de mogelijkheid om specifiek per product aan te geven wat de verzendkosten zijn. In plaats daarvan kun je zogeheten verzendklassen aanmaken en deze op hun beurt weer toekennen aan de producten.
Kijk bijvoorbeeld maar eens bij een product in de back-end (via Product bewerken). Bij Productgegevens > Verzendmethoden zie je de verzendklasse van het product staan. Standaard staat deze op Geen verzendklasse. Dat geldt voor alle producten. Als je dat overal zo laat staan, dan zijn de verzendkosten die je uiteindelijk instelt geldig op alle producten.
Maar je kunt dus een andere verzendklasse toekennen aan een product! Sterker nog, dat kan zelfs ook op variatieniveau. Open maar eens een variatie van een variabel product en je ziet dat je ook daar de Verzendklasse in kunt vullen. Standaard staat deze op Zelfde als hoofditem.
Hoe maak je een verzendklasse aan?
Het toekennen van de verzendklassen is dus gemakkelijk. Maar hoe maak je ze nu aan? Eigenlijk is dat net zo gemakkelijk.
- Ga naar de back-end van je website en navigeer naar WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden.
- Bovenin zie je het tabblad Verzendklassen staan. Klik daarop. Je ziet nu al je verzendklassen (of je ziet Geen verzendklassen zijn aangemaakt staan).
- Klik rechts onderin op Verzendklasse toevoegen.
- Vul een naam en eventueel een slug en beschrijving in. Eigenlijk is alleen een naam al genoeg.
- Maak zoveel verzendklassen als nodig zijn aan en klik als laatste links onderin op Verzendklassen opslaan.
- Klaar!
Verzendkosten per verzendklasse instellen
Nu je de verzendklassen hebt aangemaakt en ook al weet hoe je ze aan de producten toe kunt kennen, is het tijd om de verzendkosten in te stellen.
- Ga naar de back-end van je website en navigeer naar WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden.
- Voeg een Verzendzone toe als je dat nog niet hebt gedaan. Waarschijnlijk heb je dat al eens gedaan en staat Nederland er al bij. Zo ja, klik daarop.
- Bewerk de verzendmethode met de beschrijving Vast tarief of maak deze aan als je ‘m er nog niet bij hebt staan.
- Omdat je verschillende verzendklassen hebt aangemaakt, zie je die nu ook in deze verzendmethode staan. Vul per verzendklasse in wat de kosten zijn en selecteer onderin ook wat het Berekeningstype moet zijn (Per klasse of Per bestelling).
- Klik rechts onderin op Wijzigingen opslaan.
- Klik links onderin op Wijzigingen opslaan.
- Klaar!
TIP! Ga bij stap 4 ook eens met je muis over de zwarte vraagtekentjes links van de velden waar je de kosten in moet vullen. Hier vind je nog extra uitleg en extra berekeningsmogelijkheden.
Nóg specifieker?
Moet jij jouw verzendkosten nóg specifieker in kunnen stellen? Liggen de verzendkosten aan de aantallen? Moet er met een beginbedrag worden gerekend en vervolgens per product een extra bedrag worden berekend? Ook dan zijn er nog mogelijkheden binnen de functionaliteiten van WooCommerce. Lees daarvoor ook eens hun eigen documentatie. Voldoen de standaardfuncties van WooCommerce nóg niet aan jouw verzendeisen? En moet je bijvoorbeeld ook dingen als afstand en gewicht meenemen in de berekeningen van je verzendkosten? Neem dan eens een kijkje bij een plugin als WooCommerce Flexible Shipping.
Een laatste tip
Als laatste tip wil ik je nog meegeven dat het voor jouw bezoekers en klanten het fijnste is als het heel duidelijk is wat de verzendkosten zijn. En dat die ook zo simpel mogelijk zijn. Dus je kunt wel heel specifiek en exact berekenen voor de verzending wat jij er aan kwijt bent, maar dat maakt het geheel alleen maar moeilijker om in te stellen en onduidelijker voor je klant.
Het is handiger om bijvoorbeeld een gemiddelde verzendprijs te berekenen en die door je klanten te laten betalen. Soms lever je er dan wat op in bij een bestelling, en soms verdien je er iets meer aan. Maar het zorgt er in ieder geval voor dat de verzendkosten géén drempel meer zijn voor jouw klanten en dat de kans dus groter is dat ze iets bij je bestellen.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.