Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet. Online consumenten zijn even veranderlijk als het Nederlandse weer en om bij te blijven met de wensen (lees: eisen) van jouw doelgroep is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website hier perfect bij aansluit. Nu weten wij als geen ander dat de wereld van online marketing net een soort jungle is, dus hebben wij de belangrijkste basistools en mogelijkheden voor de continue groei van jouw website hieronder voor je op een rijtje gezet:

1. Google Analytics

Google Analytics is dé tool om de statistieken omtrent de effectiviteit van jouw website bij te houden en inzicht te krijgen in waar de eventuele mogelijkheden tot verbetering liggen. Voorbeelden van de informatie die je uit de Analytics rapporten kunt krijgen zijn: hoeveel bezoekers je website heeft, welke apparaten zij gebruiken en waar ze vandaan komen. Ook kun je analyseren welke landingspagina’s relatief goed presteren en welke minder, zodat je eventueel de content hierop aan kan passen waar nodig.

2. Search Engine Optimization (SEO)

SEO gaat om kleine aanpassingen op je website die grote gevolgen kunnen hebben voor de vindbaarheid van jouw site in zoekmachines. Google zoekt natuurlijk het beste antwoord op de zoekopdracht van de gebruiker. Wanneer jouw content hierop in weet te spelen, verbetert zowel de gebruikerservaring als de prestatie van je website in de zoekresultaten. SEO zorgt ervoor dat Google beter begrijpt waar jouw website over gaat om die vervolgens aan de juiste doelgroep te presenteren op het juiste moment.

3. Search Engine Advertising (SEA)

SEA houdt in dat je betaald reclame maakt voor jouw diensten en producten in zoeknetwerken online. Voorbeelden hiervan zijn Bing Ads en de marktleider: Google AdWords. Met deze vorm van adverteren, kun je een significant groter publiek aantrekken dan alleen met organisch zoekverkeer. SEA leidt vaak tot meer verkeer op je website en een lange-termijn toename in rendement op je investering. Een groot voordeel van deze vorm van adverteren is dat je specifieke doelgroepen aan kan spreken waardoor de kans groter is dat jouw aanbod op het juiste moment bij de juiste persoon terechtkomt. Ook zijn de resultaten van de campagnes direct meetbaar.

4. Social Media Advertising

Dat sociale invloeden een belangrijke factor zijn in het beslissingsproces om iets te kopen of niet, is geen nieuwe informatie. Sociale platformen zijn dan ook bijzonder effectief in het verkrijgen van nieuwe klanten en verkeer naar je website. De targeting is uitermate specifiek en daarnaast neemt ook het websiteverkeer toe en zijn alle resultaten direct meetbaar – net als bij SEA. Het is bij social media dan wel belangrijk om rekening te houden met de gebruikers van het platform en de specifieke kenmerken van het sociale media kanaal en je content hierop af te stemmen.

5. Google Mijn Bedrijf

Een online functie die nog te vaak over het hoofd wordt gezien, is Google Mijn Bedrijf. Maar als je op zoek bent naar meer lokale zichtbaarheid voor je bedrijf in de zoekresultaten, dan is Google Mijn Bedrijf onmisbaar. Deze vermelding wordt weergegeven wanneer iemand zoekt naar een bedrijf met jouw specifieke diensten, of simpelweg op je bedrijfsnaam. Dit is een gratis en eenvoudige manier om in contact te komen met je doelgroep. Met een profiel dat met wat zorg en aandacht is ingericht, kun je vertrouwen wekken en je professionele uitstraling verder uitdragen. Zeker nu mensen steeds vaker zoeken naar een zoekterm gevolgd door ‘near me’, is deze functie onmisbaar.

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *