Basisprincipes SEO: Gevonden worden in Google
Als je binnentreedt in de wereld van SEO (Search Engine Optimization) is de kans groot dat je niet weet waar je moet beginnen. Verdiep je in het onderwerp en je krijgt een stortvloed aan informatie over je heen. Misschien zie je door de bomen zelfs het bos niet meer.
Zoekmachineoptimalisatie, zoals SEO ook wel wordt genoemd, is kortgezegd een discipline binnen online marketing waarbij je je richt op de groei van organisch verkeer van zoekmachines als Google.
Het doel: het optimaliseren van je website om hoger in de resultaten te komen.
Wanneer je het zo leest, lijkt het heel eenvoudig. Bij SEO komt echter veel kijken. De posities in de zoekmachine worden bepaald door een algoritme. Dit is een set van regels om websites in de organische zoekresultaten weer te geven. In het geval van Google gaat dit om een set van ongeveer 200 verschillende punten waarop websites beoordeeld worden. Twee-hon-derd! Toch is het belangrijk rekening te houden met dit algoritme. Waarom? We leggen het je graag uit!
Google helpt je vinden waar je naar zoekt
De eerste vraag die je jezelf misschien stelt is: waarom is SEO belangrijk? Zoekmachineoptimalisatie is belangrijk wanneer je gevonden wilt worden. Als je website niet (voldoende) zichtbaar is in Google zullen mensen je website ook niet snel vinden.
Google is ons maatje als we wat nodig hebben. Als we iets willen kopen of informatie nodig hebben, komen we al snel bij deze veelzijdig zoekmachine uit. Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je op het juiste moment door mensen wordt gevonden.
Belangrijkste factoren voor SEO
Ondanks de vele regels die Google in het algoritme heeft opgenomen, heeft niet iedere factor evenveel invloed op de ranking. De belangrijkste zijn:
- Gebruiksgemak
- Relevante content
- Backlinks
- Technische SEO
Bij gebruiksgemak gaat het erom hoe eenvoudig mensen kunnen navigeren op de website. Hierbij wordt voornamelijk gekeken naar de CTR (een doorklikratio waarmee de verhouding tussen het aantal mensen dat jouw website tussen de zoekresultaten ziet en het aantal mensen dat daadwerkelijk naar de website doorklikt wordt weergegeven), de tijd die de bezoeker doorbrengt op de website en hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt.
Heeft Google je pagina gevonden? Dan wordt ook gekeken naar de relevantie van de content. Ontdek de juiste keywords, gebruik de juiste lengte en schrijf de tekst in een begrijpelijke taal.
Staat de website en is de content goed? Dan is het tijd om te gaan kijken voor backlinks. Naast interne links zijn doorverwijzingen van andere websites naar jouw website belangrijk. Hierbij is het van belang de juiste anchortekst te gebruiken én te kijken of de betreffende website relevant is voor jou. Gaat jouw website over kleding? Dan is een backlink op een pagina over meubels niet echt relevant.
Bij de technische seo gaat het vooral om de laadsnelheid van de pagina en of de website mobielvriendelijk is. Heb jij dit allemaal al goed staan? Dan heb je in ieder geval de eerste stap al gezet!
SEO geeft vertrouwde naamsbekendheid
Een voordeel van Google is het vertrouwen van mensen die de zoekmachine gebruiken. Mensen vertrouwen haast blindelings de websites die tussen de beste resultaten te vinden zijn. In de perceptie van bezoekers ben je een betrouwbare website als Google je bedrijf, dienst, product of informatie hoog in de resultaten toont. Deze hoge SEO-resultaten zorgen vervolgens weer voor een betere naamsbekendheid.
Resultaten zijn meetbaar
Meer bezoekers betekent niet automatisch meer conversies. Daarom is het belangrijk de resultaten die je behaalt te meten. Hoeveel producten zijn er verkocht, wat is het aantal offerteaanvragen en hoeveel mensen hebben de site bezocht? Het is een kleine greep aan informatie die je kunt bemachtigen.
Als je de informatie hebt, ben je klaar voor de volgende stap. Je moet namelijk wel iets met deze informatie doen. Want wat wil je eigenlijk bereiken? Welke informatie voor jou het belangrijkste is, is afhankelijk van je doel. Waar het ene bedrijf op zoek is naar een hoger bezoekersaantal, wil het andere bedrijf het aantal offerteaanvragen verhogen of juist meer producten verkopen.
Gebruik SEA om SEO te versterken
Ondanks dat SEO en SEA vaak als twee verschillende disciplines worden gezien, hebben ze toch iets gemeen: het vindbaar maken van je website. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf je SEO- en SEA-strategie op elkaar afstemt. Waar het bij SEO draait om het optimaliseren van de website voor een hogere score in Google, draait het bij SEA om het betalen van Google via Google Ads om in de advertenties getoond te worden bij een bepaald zoekwoord. SEA maakt SEO wat dit betreft specifieker. Dit dien je echter wel goed op elkaar af te stemmen. Waar het bij SEO met name draait om long tail zoektermen, wordt SEA gebruikt voor short tail zoektermen.
Eten of gegeten worden
Misschien hoor en lees je het niet graag, maar als ondernemer kun je eigenlijk niet zonder SEO (en SEA). De reden hierachter is je concurrentie. Zijn zij vindbaar in Google? Dan moet jij dat ook zijn.
In onze zoektocht naar producten of diensten maken we steeds meer gebruik van internet. Als jij niet zichtbaar bent voor potentiële klanten, maar je concurrenten wel, dan weet je bijna zeker dat de (potentiële) klant naar de concurrent gaat. SEO is een doorlopend proces en staat eigenlijk nooit stil. Je moet hier dus constant mee bezig zijn en je weg door het bos zien te vinden.
Of je dus nu wilt of niet, je website kan niet zonder SEO.
Aan de slag? Leer alles wat je moet weten om jouw website te optimaliseren in onze SEO training of check onze SEO diensten om te zien hoe we je hierbij kunnen helpen.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.