Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je er zelf mee aan de slag gaat. Opeens blijken er allemaal regels te zijn om iets er goed uit te laten zien én je website goed navigeerbaar te maken. Wil jij een nieuwe website ontwerpen? Of wil je kijken of jouw website alles heeft om jouw bezoekers een optimale ervaring te geven én conversies te scoren? Hieronder hebben we de 5 tips neergezet waar je sowieso rekening mee moet houden voor goed webdesign!
1. Ga voor herkenbare branding
Iemand ziet een afbeelding of kleurencombinatie en denkt aan jouw bedrijf. Klinkt goed, toch? Dat is één van de voordelen van herkenbare en duidelijke branding. Wees dus consistent in het gebruik van lettertypes, kleuren en stijl van vormgeving. Hierbij is het ook belangrijk dat je je huisstijl aan laat sluiten bij je doelgroep en visie. Heb je bijvoorbeeld een product dat gericht is op een oudere doelgroep? Kies dan ook een relatief groot lettertype, zodat het voor iedereen goed leesbaar is. En wil je luxe uitstralen? Gebruik dan ook kleuren en stijlen die hierbij passen.
2. Begin goed en sluit goed af
Je header en footer zijn op iedere webpagina op je website aanwezig en moeten daarom goed in elkaar steken voor optimale resultaten. Als je dit goed aanpakt vormen ze een goede eerste indruk, en een goede afsluiter!
Header
De header is het een van de eerste elementen die een websitebezoeker ziet. Idealiter zet je dan ook je logo links en de rest (zoals je menu) rechts, want mensen lezen – over het algemeen – van links naar rechts. Zorg dat je menu kort maar krachtig is, met maximaal 7 items. Zo voorkom je verwarring! . Mensen kunnen eenvoudig navigeren en je voorkomt dat ze overweldigd raken door alle informatie op je website. Dit kan namelijk afschrikken!
Een gouden tip voor je header? Plaats een call to action (CTA) uiterst rechts in je menu. Daarmee spoor je bezoekers direct aan om actie te ondernemen. Denk hierbij aan een ‘contact’ button of een knop om een offerte mee aan te vragen.
Logo links bovenaan
Simpel, overzichtelijk menu
Call to action rechts bovenaan
Footer
De footer is de perfecte plek voor al je contactinformatie en links naar de belangrijkste pagina’s. Zo kunnen mensen snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Bij je contactinformatie wil je in ieder geval je e-mailadres, telefoonnummer en openingstijden hebben staan, zodat mensen contact op kunnen nemen op de manier die zij prettig vinden. In de footer kan je ook je sociale media accounts toevoegen, zodat mensen je kunnen volgen en blijven zien. Zo zorg je dat je ook buiten je website om top of mind blijft!
Ook is het een goed idee om in de footer links naar belangrijke pagina’s op te nemen. Zo kunnen bezoekers eenvoudig verder navigeren binnen je website nadat ze zijn uitgescrold op een webpagina. Een slimme manier om je bezoekers op je site te houden!
Al je contactinformatie
Je social media platformen
Links naar je belangrijkste pagina’s
3. Bewaak de hiërarchie op je website
Wanneer je als bezoeker direct op een website ziet wat belangrijk is en waar je moet zoeken, is het eenvoudig navigeren om jouw doel te bereiken. Het is dus essentieel om belangrijke elementen op je website in het oog te laten springen. Dit doe je, onder meer, door hiërarchie aan te brengen. Hierbij kan je denken aan de grootte van teksten, titels en afbeeldingen: wissel de grootte af om de aandacht te leiden naar belangrijke elementen.
Tekst
Bij tekst wil je graag zien wat je als eerste moet lezen. Zo weet je waar je moet beginnen! Om hier hiërarchie in aan te brengen is je uitgangspunt je normale (body) tekst. Vanaf deze lettergrootte ga je met gelijke stappen (bijv. 2 of 4 lettergroottes) naar boven voor je titels en subtitels.
Witregels
Zorg dat er genoeg witruimtes zijn tussen alinea’s die niet bij elkaar horen. Zo kunnen gebruikers eenvoudig zien wat bij elkaar hoort en wat niet. Ook heb je hiermee meer overzicht in je tekst en lijkt het niet een grote, afschrikwekkende brok tekst.
Buttons
Zet je buttons op een logische plaats op je webpagina. Vertel eerst wat mensen moeten weten om tot actie over te gaan, en zet ze dan pas tot actie aan met een activerende tekst in een button.
4. Communiceer MAND
Niets is vervelender dan een webpagina vol met tekst, afbeeldingen en andere informatie waar geen einde aan lijkt te komen. Om je website duidelijk en eenvoudig navigeerbaar te houden, geldt ook hier het principe: less is more. Wanneer je mensen weinig opties geeft, dan is de keuze namelijk ook sneller gemaakt. Bovendien: hoe meer stappen mensen moeten nemen voor ze de gewenste actie uitgevoerd hebben, hoe meer momenten je ze geeft om af te haken. Zo beperk je dus ook het aantal barrières om actie te ondernemen.
5. Laat je buttons in het oog springen
Buttons dienen vaak als toegangspoort tot de volgende stap naar (bijvoorbeeld) een aankoop of offerteaanvraag. Je wilt natuurlijk graag dat deze opvallen, zodat mensen direct weten waar ze moeten zijn. Dit kun je doen door middel van een kleurcontrast tussen de button en de achtergrond of omliggende elementen op je website. Ook is het hierbij belangrijk om gebruik te maken van een duidelijke call to action, zodat mensen exact weten waar ze aan toe zijn als ze op die button klikken.
Gerwin Veenstra
Webdesigner
Met zijn strakke webdesigns, technische kennis en creatieve brein blaast Gerwin menig man omver en verzorgt hij voor vele klanten een geoliede conversie-machine onder het mom van een website.