Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je bent niet de enige! Voor sommige ondernemers is het een no-brainer: met Black Friday verdienen zij hun brood. Anderen kiezen er bewust voor om juist niets te doen met Black Friday, omdat er meer en meer controverse heerst rondom het begrip. Hoe ga jij hiermee om, en wat zijn de overwegingen? Wij zetten de laatste ontwikkelingen rondom Black Friday voor je op een rij!
De minpunten versus de pluspunten
De impact op het milieu van alle aankopen zou te groot zijn, en ook promoot het onnodige overconsumptie. Daarnaast hebben consumenten lang niet altijd meer vertrouwen in (online) winkeliers na vele incidenten met zogeheten schijnkortingen (waar nu gelukkig enige regelgeving tegen bestaat).
Aan de andere kant kan je als consument van hoge kortingen profiteren op producten die je misschien sowieso al graag wilde kopen. Ook kan je als webshop veel omzet draaien omdat er veel online activiteit is tijdens Black Friday en Cyber Week. Sommige online ondernemers gebruiken de periode ook om consumenten te binden met speciale deals voor loyale klanten.
Dit is nog maar een kleine greep uit alle voor- en nadelen. Wij vinden dat je als ondernemer vooral moet doen waar je je het beste bij voelt; waarvan je denkt dat jij denkt de meeste impact kan maken én wat het beste past bij jouw bedrijf.
Trends rondom Black Friday (& Cyber Week)
Online is er van alles gaande en daarom hebben we de huidige online trends op het gebied van transparantie en controverse rondom Black Friday voor je op een rijtje gezet!
1) Transparante prijzen
Tegenwoordig moet je als (online) retailer volgens EU-wetgeving de laagste prijs over de afgelopen 30 dagen aangeven. Dit om te zorgen voor meer transparantie bij consumenten.
Naast het feit dat dit nu dus wettelijk verplicht is, wek je door transparante prijzen te hanteren ook meer vertrouwen bij je (toekomstige) klanten. Dit is ook ontzettend belangrijk omdat vertrouwen in je merk er onder meer voor zorgt dat mensen vaker aankopen doen, eerder geneigd zijn tot mond-tot-mond reclame, tevredener zijn na hun aankoop, en meer. Authenticiteit wordt ontzettend gewaardeerd.
2) True pricing
Bij true pricing creëer je een prijs die de eventuele schade van je product voor dier, mens en natuur ook meeneemt. Dit worden ook wel de ‘verborgen kosten’ genoemd. Vooral jongere doelgroepen vinden transparantie op deze vlakken relatief belangrijk en zeggen hier veel waarde aan te hechten.
Onderzoek onder mensen met een interesse in milieu-impact en biologisch eten toont aan dat de groep meer geneigd is om producten te kopen als zij het idee hebben dat ze door het kopen van true pricing producten hun sociale status kunnen verhogen. Ze geven ook aan meer geneigd zijn tot het kopen van deze producten als dit een positieve impact zou hebben op hun directe leefomgeving.
Naast de meerwaarde van true pricing voor de samenleving, kan true pricing (afhankelijk van jouw doelgroep) interessant zijn om mee aan de slag te gaan: wie weet biedt dit nieuwe kansen.
3) Anti-Black-Friday-campagnes
Verschillende merken hebben al campagnes gevoerd tégen Black Friday. Zo heeft het organische cosmeticamerk Haeckels hun winkelruimte opgegeven aan ambitieuze kleinere merken op Black Friday. Ook heeft het merk Finisterre in voorgaande jaren alleen aan ‘Blue Friday’ gedaan door een donatie te doen aan een zee-gerelateerd goed doel voor iedere aankoop in hun winkel tijdens Black Friday. Deze merken zijn van zichzelf vrij ethisch georiënteerd, waardoor dit ook heel goed bij hun branding past.
Het is dus ook belangrijk dat wanneer je zoiets wil doen, dit ook goed bij de missie en visie van je bedrijf past. Blijf authentiek en blijf trouw aan je eigen waarden. Anders kan het al gauw overkomen alsof je aan het ‘greenwashen’ bent, wat het vertrouwen van (potentiële) klanten in jouw merk niet ten goede komt.
Hoe word je zelf transparanter?
Wil je zelf graag iets ondernemen om transparanter te zijn naar jouw doelgroep? Hieronder enkele suggesties!
- Communiceer duidelijk de waarden en missie van je bedrijf;
- Informeer mensen over de impact van overconsumptie;
- Wees transparant over je prijzen en de kortingen die je aanbiedt;
- Licht uit wat de duurzame(re) opties in jouw webshop zijn;
- Onderneem initiatieven op vlak van het steunen van goede doelen;
- Wees transparant over de oorsprong van je producten;
- Vraag feedback over jouw Black Friday initiatieven en luister naar je klanten.
Het blijft natuurlijk altijd belangrijk om de missie en doelen van je bedrijf in het achterhoofd te houden vóór je aan specifieke campagnes en communicatie begint. Maak dus voor jezelf (of samen met een specialist) een keuze in hoe je Black Friday aan wil pakken.
Rosemarijn dom
SEA & social media Marketeer
Wat je groeidoelen ook zijn, Rosemarijn verzorgt tactisch uitgedachte marketingstrategieën en campagnes met echte resultaten. Ze weet jouw doelgroep te raken in zoekmachines of op social media, een echte matchmaker.