Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta’s zouden willen hebben als Lútsen Smits, toch? 😉 Daarom vertellen we je waarom het nu nóg belangrijker is om goede #productafbeeldingen te hebben.
De AI-gedreven Google Lens is namelijk nu al een paar jaar beschikbaar en is vandaag de dag goed voor zo’n 10 miljard zoekopdrachten per maand(!). Je kan er gebruik van maken via de algemene Google app. Maar wat kan je er nu allemaal mee?
Stel, je zit in een restaurant en hebt een fles wijn besteld. Hij is zo lekker dat het geen optie is dat je deze wijn nooit meer zal proeven in je leven. Wat doe je? Je pakt je telefoon, maakt een foto van de fles en stopt deze in Google Lens. De zoekmachine zoekt vervolgens alle webshops en websites op met afbeeldingen van die specifieke wijn.
Maar ook wanneer je (bijvoorbeeld) op een tweedehandskleding platform een screenshot maakt van een (goede) productfoto van een kleding- of meubelstuk, kan je eenvoudig websites vinden die het nieuw aanbieden of iets soortgelijks – qua print, motief, stijl, etc. – hebben.
Lens kan dus allerlei producten visueel identificeren en er identieke óf soortgelijke producten vinden op het internet. Als webshop is het natuurlijk super om via deze weg nieuwe (potentiële) klanten op je website te mogen ontvangen. Dus tijd om nog eens kritisch te kijken naar hoe goed en duidelijk jouw productfoto’s zijn?!
Andere dingen die Google Lens kan doen:
Het scannen en lezen van QR-codes
Het vertalen van teksten
Smart Text Selection: je camera naar een tekst laten wijzen, de tekst highlighten in Google Lens en het vervolgens eenvoudig kopiëren naar je telefoon.
Je huiswerk vragen scannen en zien wat Google je voor antwoorden geeft
Om je heen zoeken door rond te gaan met je camera. Zo kan Google Lens je informatie geven over bekende locaties, dieren maar ook eten (inclusief recepten).
Benieuwd naar de “basisvoorwaarden” voor productafbeeldingen? Alon Eisenberg van Trusted Shops heeft ze hier voor je op een rijtje gezet.
Rosemarijn dom
SEA & social media Marketeer
Wat je groeidoelen ook zijn, Rosemarijn verzorgt tactisch uitgedachte marketingstrategieën en campagnes met echte resultaten. Ze weet jouw doelgroep te raken in zoekmachines of op social media, een echte matchmaker.