Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb hem al 3 jaar, moet ik hem nu laten vernieuwen of volledig vervangen? Ik wil immers geen verkopen of leads mislopen door mijn verouderde website.” Een heel eenduidig antwoord op deze vraag is er niet, maar wat we wel weten is dat de levensduur van een website/webshop tegenwoordig korter is dan in het verleden. Waar voorheen de levensduur minstens 5 jaar was, wordt er nu over het algemeen 3 jaar gehanteerd.

Maar waarom moet een website zo vaak vernieuwd worden? Hoe zorg je ervoor dat je website zo lang mogelijk meegaat en tegelijkertijd de maximale resultaten blijft behalen? In deze blog neem ik je mee in de levensduur van websites en hoe jij het maximale uit jouw website kunt halen.

Door je website regelmatig te vernieuwen, blijft deze up-to-date en voorkom je de volgende problemen:

  • Het design is verouderd/is niet meer van deze tijd
  • Website werkt niet op alle apparaten
  • Techniek is verouderd
  • Daling van conversies
  • Vermindering van bezoekers op je website
  • Daling van je positie t.o.v. je concurrenten in de zoekresultaten van Google
  • De rebranding van je bedrijf is niet doorgevoerd op je website
  • Kansen worden gemist, waardoor je je concurrentiepositie verminderd of zelfs verliest

Wat is de gemiddelde levensduur van een website?

Deze vraag krijgen wij regelmatig, en dat is volledig te begrijpen. Het laten bouwen van een nieuwe website is namelijk een flinke investering, en je wilt graag weten hoelang je er ongeveer mee kunt doen. Wat nou de werkelijke houdbaarheidsdatum van een website is, is geen vast gegeven. Tegenwoordig wordt uitgegaan van zo’n 3 jaar.

Maar wat bepaalt nou deze 3 jaar? Er zijn grofweg drie verschillende factoren die ervoor zorgen dat jouw website ingehaald kan worden door de tijd: techniek, design en content. Deze ga ik hieronder verder toelichten, om vervolgens te kijken welke oplossingen er zijn om vóór de bouw van een eventuele nieuwe website hier al rekening mee te houden.

Techniek

Tegenwoordig draait alles om techniek. Waar iets de ene dag nog een nieuwe technische ontwikkeling is, kan het de week daarna alweer achterhaald zijn. Het is soms amper nog bij te houden.
Ook de ontwikkelingen in het land van webdevelopment volgen elkaar snel op. De kans dat hierdoor je website niet meer up-to-date is, ligt daarmee op de loer. Enkele veel voorkomende voorbeelden hiervan zijn:

  • Een onveilige website, door het ontbreken van een SSL-certificaat. Hierdoor kan een website gemakkelijk gehackt worden.
  • Website is niet responsief, waardoor deze niet goed op alle apparaten leesbaar is.
  • Laadsnelheden van de website zijn laag.
  • Plug-ins die niet goed met elkaar corresponderen, doordat je nog gebruikmaakt van verouderde plug-ins. Ook nieuwe plug-ins werken soms niet goed met elkaar. Dat blijft altijd een punt voor de webdevelopers om goed in de gaten te houden.

Kies voor een open-source CMS

Uiteraard heb je ook nog te maken met het CMS (content management system) waarmee de website is gebouwd. Bij de meeste systemen kun je zelf relatief eenvoudig content aanpassen, doordat deze gebruik maken van templates. Dit zijn zogenaamde open-source CMS-systemen.

Je kunt er ook voor kiezen om je website volledig from scratch op maat te laten maken, indien je functionaliteiten nodig hebt die niet mogelijk zijn binnen de open-source CMS-systemen of wanneer dat gewoon jouw wens is. In dat geval ben je altijd volledig afhankelijk van de webbouwer. Deze afhankelijkheid zou in de toekomst eventueel problemen met zich mee kunnen brengen, door bijvoorbeeld een verstoorde relatie of faillissement. De website is dan stuurloos, wat veroudering tot gevolg kan hebben.

Ik raad daarom altijd aan om je website te laten bouwen met een open-source CMS als WordPress, Joomla, Drupal, Grav of Ghost. Deze systemen worden ondersteund door de meeste webdevelopers. Dit brengt onder andere de volgende voordelen met zich mee:

  • Technieken worden steeds doorontwikkeld
  • De meeste webdevelopers werken met deze systemen, waardoor je niet altijd afhankelijk bent van die ene webbouwer
  • Je hebt niet te maken met hoge licentiekosten

Houd je website up-to-date met een Service Level Agreement (SLA)

Wil je zo lang mogelijk genieten van je nieuwe website, dan blijft het niet alleen bij de bouw van de site. Eigenlijk is dat vaak pas het begin. Net als bij een auto, heeft ook een website regelmatig (minstens jaarlijks) onderhoud nodig. In het geval dat je hebt gekozen voor een open-source CMS, is het belangrijk om de website maandelijks te updaten, zodat de techniek steeds vernieuwd wordt. Tijdelijke updates van WordPress, je thema en de plug-ins zorgen ervoor dat je website optimaal presteert. Vergeet ook zeker niet regelmatig snelheidstesten uit te voeren. Zo zorg je altijd voor een geweldige gebruikservaring voor je bezoekers.

Daarnaast is een jaarlijks ‘groot onderhoud’ nodig om de website op alle belangrijke facetten te controleren door het uitvoeren van testen. Tijdige updates, upgrades, security tests en proactive monitoring van de technische infrastructuur dragen in het bijzonder ook bij aan de bescherming tegen datalekken en hackers.
Het up-to-date houden van de website kan bij RAM Online Marketing volledig uit handen genomen worden met een Service Level Agreement (SLA). Hiermee nemen wij al het onderhoud voor onze rekening en zorgen wij ervoor dat jouw website altijd up-to-date is, en niet verouderd door nalatigheid.

Service Level Agreement

Webdesign

Het design van je website is natuurlijk het eerste wat bij de bezoeker van jouw website in het oog springt. Een design dat naadloos aansluit op jouw huisstijl en waar de nieuwste design trends in zijn verwerkt is wat jij nastreeft als bedrijf. Heb je dit eenmaal goed staan en ben je volledig tevreden, dan wil het niet zo zijn dat je dat over 4 jaar nog bent. Vergelijk het met een nieuw kapsel: zodra je de kappersstoel verlaat ben je blij met je nieuwe coupe, maar over 2-3 maandjes vind je het weer hoog tijd om een frisse coupe aan te laten meten. Bij webdesigns werkt dat precies hetzelfde. Niet al na 2 tot 3 maanden, maar wel na een jaar. Trends veranderen en ook de identiteit van jouw bedrijf kan veranderen.

Blijf dus altijd kritisch kijken naar de uitstraling van jouw website. Matcht het design van de website nog met waar jouw bedrijf voor staat? Passen de gebruikte afbeeldingen nog? Wellicht heb je foto’s van inmiddels vertrokken personeel op de website staan? Zijn de visuals nog aantrekkelijk genoeg of zijn hier ook ontwikkelingen in geweest, zodat je deze nog vetter kunt maken? Kijk ook eens naar je concurrenten. Lijkt hun website niet toevallig nieuwer? Door continu te blijven vernieuwen laat je geen kansen onbenut en kun je je concurrenten voor blijven. Zet de designers dus gerust aan het werk. Een website is immers niks zonder een spetterend design.

Content

“Content is king!” Dit is een veel gebruikte slogan onder SEO-marketeers. Misschien een beetje catchy, maar niks is minder waar. Een website kan nog zo mooi zijn, maar wanneer de content op de website niet aansluit of verouderd is, dan heb je er weinig te zoeken. Verouderde content zorgt namelijk ook voor een verminderde autoriteit. Neem als voorbeeld nou blogartikelen. Stel dat het laatst geschreven blogartikel van een jaar geleden is. Het beeld dat een bezoeker van je site daarmee krijgt van jouw bedrijf verandert direct en roept vragen op als: houden ze de laatste ontwikkelingen nog wel bij? Zijn ze wel écht zo gespecialiseerd als dat zij zeggen? Het vertrouwen van de bezoeker daalt, en dat is het laatste wat je wil. Want dat is juist waar het allemaal om draait: het vertrouwen van de klant winnen, zodat zij op jouw website blijven en uiteindelijk converteren.

Zorg voor nieuwe en vernieuwde content

Het advies hierbij is vrij eenvoudig: zorg dat je je website blijft vernieuwen met kwalitatieve content, de algoritmes van de zoekmachines staan namelijk niet stil, en ook je concurrenten niet. Dit betekent geen overkill aan content, maar puur content waar de bezoeker daadwerkelijk wat aan heeft. Probeer naast het schrijven van nieuwe content, ook de huidige content op je website na te lopen en waar nodig te vernieuwen. Deze tekst kan namelijk ook verouderd zijn en een kleine opfrissing nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan product- of dienstpagina’s, klantreviews etc.

Het visitekaartje van jouw bedrijf

De website is het online visitekaartje van jouw bedrijf. De ervaring die de bezoekers op jouw website hebben, is hoe zij zich associëren met jouw bedrijf. Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Dus zorg ervoor dat deze goed is! Dit doe je met een website met een mooi, functioneel design, dat goed in elkaar zit en de juiste content bevat. Vernieuwing van de website kun je jaarlijks doen door je content te verversen, wat kleine veranderingen in het design toe te passen én technisch onderhoud. Om de drie jaar kun je er dan voor kiezen om een volledig nieuwe website te laten bouwen, die wat betreft technische ontwikkelingen weer helemaal up-to-date is en ook op het gebied van content en design volledig aansluit bij jouw bedrijf.

Gerwin Veenstra

Webdesigner

Neem contact op

Gerwin Veenstra

Webdesigner

Met zijn strakke webdesigns, technische kennis en creatieve brein blaast Gerwin menig man omver en verzorgt hij voor vele klanten een geoliede conversie-machine onder het mom van een website.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *