Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij de zoekresultaten op Google voor jouw producten en/of diensten? Geen paniek, RAM to the rescue! 😉
Om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, zijn er ontzettend veel dingen die je kunt doen. Maar waar begin je? Wij hebben hieronder wat tips voor je SEO strategie opgesomd waar elke ondernemer iets mee kan.
1. (New) content is king
Wanneer je nieuwe content toevoegt aan je website, komt Google even kijken (indexeren) om te zien wat er is toegevoegd aan je website. Heb je content geplaatst die interessant is voor jouw doelgroep, dan kan jij hiermee hoger komen in de zoekresultaten. Bij content kun je denken aan blogs, productteksten, video’s en meer. Het is hierbij belangrijk dat je zoekwoorden laat zien die je doelgroep gebruikt op Google. Door deze zoekwoorden goed in te zetten, weet Google bij welke zoekopdrachten jij moet verschijnen.
En: Google hóúdt van websites die regelmatig (dagelijks of 2 à 3 keer per week) worden geüpdatet. Door je content te updaten wordt je site dus ook weer vaker gezien. Wat een winst!
2. Check je metagegevens!
Bij metadata kun je denken aan de blauwe titel en de beschrijving die op Google verschijnt wanneer je op zoek bent naar een webpagina of product. Voor Google is dit een belangrijke factor om te bepalen waar jouw webpagina over gaat. Dit helpt ze, wederom, de juiste persoon aan jouw webpagina te linken!
Ook kun je Google gebruikers er direct mee beïnvloeden, omdat je metadata zichtbaar is in de SERP (Search Engine Results Page) van Google. Hoe aantrekkelijker de teksten geschreven zijn, hoe meer kliks je mag verwachten naar jouw webpagina.
3. Kies de juiste host
Bij SEO gaat het al gauw over zoekwoorden, linkbuilding en content, maar ook de technische kant is ontzettend belangrijk voor je zoekmachineprestaties. Een goede hostingservice (die de plek regelt waar jouw domein zich online bevindt) zorgt er namelijk voor dat:
Je positie in de zoekresultaten verhoogt
Je bouncepercentage verlaagt
Je conversies verhogen (in the long run).
Je hosting heeft (onder andere) invloed op laadtijden en serverdowntime (wanneer je website niet bereikbaar is). Beide zijn erg belangrijk voor je website, want ze bepalen mede de ervaring die een potentiële klant heeft op jouw website. Hoe beter die is, hoe groter de kans dat ze converteren. Oftewel: dat ze de gewenste actie uitvoeren op jouw site!
En, je raadt het al, hoe meer mensen een goede ervaring hebben op jouw website, hoe vaker Google jou bovenaan de zoekresultaten vertoont.
4. Testen is voor de besten
Om nog maar eens te benadrukken hoe belangrijk de ervaring op jouw website is, raden we je aan om ook af en toe eens zelf in de huid van je klanten te kruipen. Doe eens een proefbestelling of offerteaanvraag op je eigen site!
Hoe verloopt dit? Kun je makkelijk producten of diensten vinden die je zoekt, en werken alle betaalmethoden naar behoren? Super! Je website is er klaar voor om bezoekers blij te maken met een feilloze online ervaring, waar Google je natuurlijk ook weer rijkelijk voor beloont. En kunnen er dingen beter? Pas ze dan direct aan.
5. Een foto zegt meer dan 1000 woorden
Je afbeeldingen optimaliseren is een relatief makkelijke manier om hoger te scoren in de zoekresultaten. Weet je nog dat Google graag precies wil weten wat er op jouw website te vinden is? Door afbeeldingen een passende, beschrijvende naam en alt-tekst te geven, heb jij weer een streepje voor. Ook is de plaatsing van je afbeelding heel belangrijk: een afbeelding moet relevant zijn voor de tekst die er in de buurt staat op de pagina.
Denk er ook om dat de bestandsgrootte van de afbeelding niet te groot is, want (te) grote afbeeldingen zijn vaak de nummer 1 reden waarom websites traag zijn. Als laatste is het ook goed om te weten dat Google graag originele afbeeldingen ziet. Gebruik dus vooral geen stockfoto’s maar maak ze desnoods na met je eigen middelen.
Nu je bent bewapend met wat relatief eenvoudige SEO-technieken, kun je hiermee aan de slag en (je eerste) stappen zetten op het gebied van Search Engine Optimization! Wij wensen je veel succes en weet dat je bij ons altijd welkom bent voor extra tips en een lekker bakje koffie.
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.