Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij de zoekresultaten op Google voor jouw producten en/of diensten? Geen paniek, RAM to the rescue! 😉

Om hoog in de zoekresultaten te verschijnen, zijn er ontzettend veel dingen die je kunt doen. Maar waar begin je? Wij hebben hieronder wat tips voor je SEO strategie opgesomd waar elke ondernemer iets mee kan.

1. (New) content is king

Wanneer je nieuwe content toevoegt aan je website, komt Google even kijken (indexeren) om te zien wat er is toegevoegd aan je website. Heb je content geplaatst die interessant is voor jouw doelgroep, dan kan jij hiermee hoger komen in de zoekresultaten. Bij content kun je denken aan blogs, productteksten, video’s en meer. Het is hierbij belangrijk dat je zoekwoorden laat zien die je doelgroep gebruikt op Google. Door deze zoekwoorden goed in te zetten, weet Google bij welke zoekopdrachten jij moet verschijnen.

En: Google hóúdt van websites die regelmatig (dagelijks of 2 à 3 keer per week) worden geüpdatet. Door je content te updaten wordt je site dus ook weer vaker gezien. Wat een winst!

2. Check je metagegevens!

Bij metadata kun je denken aan de blauwe titel en de beschrijving die op Google verschijnt wanneer je op zoek bent naar een webpagina of product. Voor Google is dit een belangrijke factor om te bepalen waar jouw webpagina over gaat. Dit helpt ze, wederom, de juiste persoon aan jouw webpagina te linken!

Ook kun je Google gebruikers er direct mee beïnvloeden, omdat je metadata zichtbaar is in de SERP (Search Engine Results Page) van Google. Hoe aantrekkelijker de teksten geschreven zijn, hoe meer kliks je mag verwachten naar jouw webpagina.

3. Kies de juiste host

Bij SEO gaat het al gauw over zoekwoorden, linkbuilding en content, maar ook de technische kant is ontzettend belangrijk voor je zoekmachineprestaties. Een goede hostingservice (die de plek regelt waar jouw domein zich online bevindt) zorgt er namelijk voor dat:

Je hosting heeft (onder andere) invloed op laadtijden en serverdowntime (wanneer je website niet bereikbaar is). Beide zijn erg belangrijk voor je website, want ze bepalen mede de ervaring die een potentiële klant heeft op jouw website. Hoe beter die is, hoe groter de kans dat ze converteren. Oftewel: dat ze de gewenste actie uitvoeren op jouw site!

En, je raadt het al, hoe meer mensen een goede ervaring hebben op jouw website, hoe vaker Google jou bovenaan de zoekresultaten vertoont.

4. Testen is voor de besten

Om nog maar eens te benadrukken hoe belangrijk de ervaring op jouw website is, raden we je aan om ook af en toe eens zelf in de huid van je klanten te kruipen. Doe eens een proefbestelling of offerteaanvraag op je eigen site!

Hoe verloopt dit? Kun je makkelijk producten of diensten vinden die je zoekt, en werken alle betaalmethoden naar behoren? Super! Je website is er klaar voor om bezoekers blij te maken met een feilloze online ervaring, waar Google je natuurlijk ook weer rijkelijk voor beloont. En kunnen er dingen beter? Pas ze dan direct aan.

5. Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Je afbeeldingen optimaliseren is een relatief makkelijke manier om hoger te scoren in de zoekresultaten. Weet je nog dat Google graag precies wil weten wat er op jouw website te vinden is? Door afbeeldingen een passende, beschrijvende naam en alt-tekst te geven, heb jij weer een streepje voor. Ook is de plaatsing van je afbeelding heel belangrijk: een afbeelding moet relevant zijn voor de tekst die er in de buurt staat op de pagina.

Denk er ook om dat de bestandsgrootte van de afbeelding niet te groot is, want (te) grote afbeeldingen zijn vaak de nummer 1 reden waarom websites traag zijn. Als laatste is het ook goed om te weten dat Google graag originele afbeeldingen ziet. Gebruik dus vooral geen stockfoto’s maar maak ze desnoods na met je eigen middelen.

Nu je bent bewapend met wat relatief eenvoudige SEO-technieken, kun je hiermee aan de slag en (je eerste) stappen zetten op het gebied van Search Engine Optimization! Wij wensen je veel succes en weet dat je bij ons altijd welkom bent voor extra tips en een lekker bakje koffie.

Herbert Bultema

SEO Marketeer

Neem contact op

Herbert Bultema

SEO Marketeer

De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.

Neem contact op

Nog niet uitgelezen?

Andere inzichten

Black Friday: hoe blijf je transparant?

Twijfel(de) jij aan of je mee wil doen met Black Friday en Cyber Week? Je...

Boost je lokale SEO binnen een uur!

Wil je je lokale SEO verbeteren en binnen korte tijd meer potentiële bezoekers naar je...

Zo check je of jouw SEA marketeer geen steken laat vallen

Adverteren op Google kan je als ondernemer een hoop kosten, maar nog veel meer opleveren!...

Wat kan je allemaal met Google Lens?

Ik denk dat we allemaal wel net zulke coole patta's zouden willen hebben als Lútsen...

Hoe en waarom: een social media aanwezigheid voor jouw bedrijf

Social media heeft een prominente plek ingenomen in het dagelijkse leven van vele mensen en...

Loop ik conversies mis met mijn verouderde website?

Een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen: “Hoe lang gaat mijn website mee? Ik heb...

Is Google Ads het waard voor mijn bedrijf?

Zou het niet super zijn om eenvoudig nieuwe mensen te bereiken met jouw producten of...

De balans vinden tussen privacy en dataverzameling

Steeds meer consumenten zijn zich hyperbewust van het feit dat zij online veel persoonlijke data...

De 5 voorwaarden voor effectief webdesign

Webdesign is één van die dingen waarvan je denkt dat het makkelijk is, totdat je...

5 Quick wins voor je SEO optimalisatie

Wil jij knallen met je website maar word je nog niet helemaal bovenaan vertoond bij...

5 onmisbare marketing tools voor elke ondernemer

Dan staat je prachtige nieuwe website online: en nu? Ben je helemaal klaar? Zeker niet....

Linkbuilding: de nette manier

Om te bepalen of jouw website relevant genoeg is om deze hoog in de zoekresultaten...

Search Engine Advertising: Hoe gaan wij te werk?

Voordat je begint met het maken van een campagne stel je een doel. Wat wil...

Een Service Level Agreement, waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd...

Google Ads: de machine achter het online adverteren

De machine achter het online adverteren Naamsbekendheid creëren, daar begint het voor veel bedrijven. Waar...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *