‘Niets is zo veranderlijk als de mens’, onze behoeften en meningen veranderen continu. Zo kun je online marketing eigenlijk ook zien. De onlinewereld waarin we ons bevinden, verandert met de dag. Een dag van een SEO-marketeer ziet er daarom nooit hetzelfde uit. SEO-marketeers maken in hun werk onderscheid tussen on-page SEO en off-page SEO. Ook ik heb hier dagelijks mee te maken. Ondanks dat de een de ander ondersteunt, houdt lang niet iedere online marketeer rekening met beide aspecten van Search Engine Optimization. Ik ga er graag dieper op in.
On-page SEO
Het woord on-page SEO zegt het eigenlijk al; het gaat om alle factoren die je zelf op je website of webshop kunt aanpassen. Deze factoren binnen SEO zijn eenvoudig zelf te beïnvloeden en te regelen. Bij on-page SEO gaat het er vooral om dat je je website of webshop relevant maakt voor Google. Dit kun je doen door je website of een bepaalde pagina te optimaliseren voor een bepaalde zoekterm of woordgroep. Hoe relevanter je (geoptimaliseerde) pagina is voor mensen, hoe hoger je zult eindigen tussen de zoekresultaten van Google. Een aantal belangrijke factoren van on-page SEO zijn:
- URL van de website
- Paginatitel
- Meta description
- Gebruik van headings
- Laadsnelheid
- Bereikbaarheid verschillende devices
- Alt-tags
URL van de website
De URL van je website is een van de belangrijkste rankingsfactoren van Google. Probeer daarom altijd de zoekwoorden waar je op wilt scoren in de URL van de pagina te plaatsen. Een voorbeeld: Wil je als onlinemarketingbureau scoren op de zoekterm ‘SEO’ plaats deze term dan in je URL, zoals: SEO-diensten. Verander echter niet al je huidige URL’s om de trefwoorden erin te hebben. Je moet namelijk niet zomaar oude URL’s niet wijzigen tenzij je van plan bent oude URL’s te redirecten naar de nieuwe URL.
Paginatitel
De paginatitel wordt ook vaak ’title tag’ genoemd. Een title-tag is een HTML-element die de titel van een webpagina aangeeft. De title-tag van een webpagina is bedoeld als een nauwkeurige en beknopte beschrijving van de inhoud van een pagina. Het verwijst naar de titel van het verhaal. Het kan echter ook verwijzen naar de kop die wordt getoond in de zoekresultaten van Google. Ook hier is het van belang dat het zoekwoord waar je op wilt scoren vermeld wordt. Hiermee vergroot je de vindbaarheid van je website.
Meta description
Een meta description is de korte beschrijving van de pagina die in de zoekresultaten van Google of onder een kop in een bericht op social media wordt weergegeven. Het is bij de meta beschrijving belangrijk ervoor te zorgen dat deze korte tekst de pagina beschrijft. Het is echter nog belangrijker dat je hier relevante zoekwoorden bij vermeldt, zodat deze kunnen worden opgepikt door crawlers van zoekmachines. Probeer de beschrijvingen tot onder 160 tekens te houden, zodat uw volledige beschrijving in de zoekresultaten wordt weergegeven.
Gebruik van headings
Headings zijn meestal de grootste woorden op de pagina en om die reden geven zoekmachines ze iets meer gewicht. Ondanks dat kopteksten vooral bedoeld zijn om de tekst leesbaar te maken voor de lezer, beïnvloedt het ook je vindbaarheid. Het is een goed idee om de keywords waar je op wilt scoren in de kopjes van elke webpagina te verwerken, maar zorg ervoor dat je de inhoud van je pagina nauwkeurig weergeeft.
Laadsnelheid
Het is aangeraden om de laadsnelheid van je website hoog te houden. Het zorgt namelijk niet alleen voor een hogere ranking in de zoekresultaten, maar het zorgt ook voor een lagere bounce rate. Google beloont websites die een groot gebruiksgemak hebben. Google gaat hierbij voor een laadtijd van maximaal een halve seconde. Merk je dat je website traag is? Neem dan vooral contact op met de websitebouwer of hostingpartij.
Bereikbaarheid verschillende devices
SEO gaat een stuk verder dan alleen het optimaliseren van webpagina’s. Het is namelijk ook van belang dat je website vanaf verschillende devices bereikbaar is. Sinds enkele jaren is de ontwikkeling van mobile SEO in een stroomversnelling terecht gekomen. Ook Google hecht hier steeds meer waarde aan. Het aandeel van mobiel verkeer neemt ook steeds meer toe. Daarom is een mobielvriendelijke website heel belangrijk. Zorg er daarom voor dat je website vanaf verschillende devices goed bereikbaar is.
Alt-tags
De alt-tag kan gezien worden als een label van afbeeldingen die je op je website gebruikt. In de alt-tag staat een beschrijving van de afbeelding. Je beschrijft hierin zo nauwkeurig mogelijk wat op de afbeelding te zien is. Hierdoor is het voor Google eenvoudiger om te bepalen hoe relevant de afbeelding is.
Off-page SEO
Waar je bij on-page SEO zelf veel invloed hebt, is dit bij off-page SEO anders. Terwijl on-page SEO verwijst naar de factoren die je op jouw eigen website kunt beheren, verwijst off-page SEO naar de factoren die zich buiten een website (of webshop) afspelen. Toch is hier wel degelijk invloed op uit te oefenen. Off-page SEO gaat met name om verwijzingen die gemaakt worden naar jouw website of webshop. Off-page SEO is bedoeld voor het verhogen van de domeinautoriteit door het verkrijgen van links van andere websites. Hierbij gaat het om backlinks, vermeldingen in blogs, activiteit op social media en advertenties. Zijn de links op andere websites die naar jouw verwijzen relevant? Dan hecht Google daar veel waarde aan. Belangrijke off-page SEO-factoren zijn:
- Link building
- Bloggen
- Social media
- Adverteren
Linkbuilding
Linkbuilding is het verhogen van de autoriteit van je website of een bepaalde webpagina door het verkrijgen van links van een andere website. Des te meer links je hebt, des te hoger de linkwaarde van de pagina waarnaartoe gelinkt wordt. Naast het aantal inkomende links is ook de kwaliteit van inkomende links is een zeer belangrijke factor in het bepalen van de positie van een pagina in de zoekmachineresultaten.
Bloggen
Een van de manieren om links van andere websites te verkrijgen is het schrijven van gastblogs. Wie weet er meer van het onderwerp van je website dan jij? Bloggen is een aanrader als je hoger wilt scoren in Google.
Social media
Social media zijn niet alleen bedoeld voor de interactie met je doelgroep en het plaatsen van acties of berichten. De belangrijkste prioriteit van Google is om kwaliteitsinhoud aan zijn gebruikers te bieden. Doe dit dan ook op je social media-kanalen. Pagina’s met kwalitatieve content wordt meer en vaker gedeeld. Ook dit zorgt weer voor een hogere linkwaarde. Dus probeer zoveel mogelijk waarde te bieden aan je volgers zodat ze loyaal zijn en je pagina’s willen delen.
Adverteren
Advertenties zijn een essentieel onderdeel van off-page SEO. Als je jouw website aan de juiste mensen toont, is het aannemelijk dat je interactie hebt met deze mensen. Dit is mogelijk met het gebruik van advertenties. Zeker als je je bedenkt dat het tegenwoordig heel eenvoudig is te targeten op je doelgroep.
On-page SEO en Off-page SEO gaan hand in hand
Veel SEO-marketeers focussen zich of op on-page SEO of op off-page SEO. Het is uiteraard logisch dat je je op beide gebieden focust. Als je focus vooral ligt op off-page SEO, is het echter wel van belang dat je je on-page SEO op orde hebt. Mocht dit niet zo zijn, dan hoef je er eigenlijk niet eens aan te denken met off-page SEO bezig te gaan. Als je je eigen website niet op orde hebt, is de kans groot dat mensen je website vrijwel direct weer verlaten. Weg bezoeker! Weg verwijzing! En weg sale!
Zorg ervoor dat jij aan de verwachtingen van bezoekers voldoet en laat je website groeien!
Herbert Bultema
SEO Marketeer
De ruggengraat van RAM die waterdichte SEO-analyses uitvoert, gelikte landingspagina’s schrijft en eigenhandig de afdeling HR is van RAM. Herbert is perfectionistisch, vriendelijk en gespecialiseerd in alles wat er bij SEO komt kijken.