Een Service Level Agreement (SLA), waarom is dat handig?

Het ontwikkelen van software gaat al lang niet meer zoals het vroeger ging. Vroeger werd iets gebouwd en kon men er vervolgens jaren mee vooruit met af en toe een grote update, maar tegenwoordig zit dat anders. Dat komt omdat we nu constant online zijn en omdat de software die wij bouwen (websites en webshops) ook altijd in een online omgeving staan. Hierdoor kan alles steeds geüpdatet, geoptimaliseerd en getweakt worden.

 

“Alles kan steeds geüpdatet, geoptimaliseerd en getweakt worden.”

 

Daarnaast werken er ook nog allerlei andere stukjes software mee met de websites/webshops en zijn er andere kanalen waar ze van afhankelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan allerlei plug-ins die op je website/webshop zijn geïnstalleerd of aan de verschillende browsers waar ze op getoond worden. Deze kunnen allemaal updates doorvoeren die op het eerste gezicht goed lijken te gaan, maar waardoor de onderlinge samenwerking ineens weg kan vallen.

 

Updatebare elementen waar je website/webshop van afhankelijk kan zijn:

  • WordPress/Magento/een ander Content Management Systeem
  • Plug-ins (WooCommerce, Mollie, maar ook bijvoorbeeld dat ene plug-innetje waarmee je een virtuele sticker op jouw producten plakt)
  • Browsers (Chrome, Firefox, Safari, Edge etc.)
  • Etc.

 

Doe je dus niks aan je website en voer je geen updates door? Dan word je ingehaald door alle andere software en zal je website in no time verouderen en zullen er (uiteindelijk) elementen zijn die niet meer optimaal werken of, in het ergste geval, stoppen te werken. Een erg slechte invloed op je gebruikerservaring, dus. En al helemaal op de doelen die je met je website/webshop wil behalen.

 

Daarom is het handig als je een Service Level Agreement (SLA) hebt. Hierin worden afspraken gemaakt over de servicenormen van een dienst of product. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het uitvoeren van (preventief) onderhoud, het oplossen van storingen, afspraken over response- en oplostijd, het maken van back-ups etc. Heb je een SLA bij ons? Dan maken we afspraken over dat soort dingen en houden wij je website up-to-date. Is er onverhoopt toch een storing? Dan kijken we direct even met je mee en lossen we het, afhankelijk van de SLA, zo snel mogelijk voor je op.

 

Werkzaamheden die in een SLA kunnen worden opgenomen:

  • Uitvoeren van (preventief) onderhoud
  • Doorvoeren van updates
  • Maken van back-ups
  • Oplossen van storingen
  • Etc.

 

Met een SLA plannen we dus elke maand even wat tijd in voor jouw vragen of voor updates van jouw website/webshop. En in ruil daarvoor betaal je ons iedere maand een vast bedrag. Een soort update-abonnementje, dus. Een safety net. Want hoe wil je online groeien als je het belangrijkste onderdeel stil laat staan? Zie het als onderhoud aan je auto: je kunt ‘m eens in de 3 jaar laten controleren en er dan een flink bedrag voor uittrekken, maar je kunt ‘m ook wat vaker langsbrengen voor controle. Dan jaag je jezelf op minder kosten en rijd je aldoor beter en zuiniger.

 

RAM Online Marketing heeft SLA’s op verschillende niveaus en kunnen we ook jou en je website of webshop van dienst zijn. Neem dus gerust eens contact met ons op voor meer informatie!