• ondernemen uit je comfortzone

Waarom je als ondernemer uit je comfortzone moet treden!

Ondernemerschap is leiderschap

Laatst zaten we met een teammeeting bij elkaar en vroeg iemand: waarom bloggen we eigenlijk zelf niet? We doen het voor een aantal klanten van ons, maar niet voor onszelf. Hoe komt dat?

Nou Pietje, dat is een hele goeie vraag. Daar gaan we meteen mee beginnen. Dus meteen even een roostertje gemaakt en de ‘contentboys’ (zie copywriters) natuurlijk bovenaan het lijstje. Het is tenslotte hun werk. Maar na de pennenlikkers wordt het wel verdacht stil en blijft de lijst verder leeg. Ik zit ondertussen in m’n hoofd te malen. Bloggen? Daar heb je het als ondernemer toch veel te druk voor? Ik zie de rest ook een beetje schaapachtig om zich heen kijken en ik vermoed dat zij waarschijnlijk soortgelijke dingen in hun hoofd afwegen. Iemand moet toch het goede voorbeeld geven, denk ik, en dus sta ik heldhaftig op. Ik offer me op voor het groter geheel. Ik zie in m’n gedachten al een standbeeld verreizen. Grote kolder natuurlijk, maar ondertussen is iedereen om mij heen ook tot het besef gekomen: “Als hij gaat, moet ik ook”. Doel bereikt. Waar leiderschap. We kunnen weer verder en het rooster wordt gevuld.

Onweerstaanbaar worden voor je klanten

Ik kwam laatst dit artikeltje tegen op Frankwatching: Onweerstaanbaar worden voor je klanten. Dat willen we natuurlijk allemaal wel. Johan Stevens komt met een aantal goede tips. Waaronder: Zet 3 blunders op een rij. Toen ik dat las moest ik meteen denken aan de opstartfase van ons bedrijf en wat er allemaal wel niet mis ging. Zulke verhalen vertel je natuurlijk wel aan mensen dichtbij je, maar je durft ze niet te vertellen aan klanten. Helemaal niet in het begin natuurlijk wanneer je alleen maar serieus wilt worden genomen als onderneming. Meedoen met de ‘Big boys’ om het zo maar even te zeggen. Nog op zoek naar je eigen identiteit, tone of voice, etc. Dan ga je natuurlijk niet rondbazuinen dat je het nog niet allemaal tip top voor elkaar hebt en dat je soms geen flauw idee hebt wat je nou eigenlijk verkoopt.

Het is natuurlijk van de gekke dat we het hier nooit over hebben, want elke ondernemer heeft in die fase gezeten en leert, zoals elk mens, met vallen en opstaan. Zonder fouten maken leren we namelijk niet en zouden we als persoon, maar ook als onderneming stil blijven staan. Dit is misschien ook wel een van de redenen dat ik toch aan dit artikel begonnen ben. Want ook al wisten we soms niet zo goed wat we deden, lef hadden we wel. En door dat lef zijn we een stuk verder gekomen dan door in onze comfortzone te blijven zitten.

Goeie anekdote

Johan Stevens vroeg om drie blunders. Nou, ik denk dat één eerst ook wel voldoende is. Bedankt Johan, dat bepaal ik zelf wel even. En met blunder bedoel je natuurlijk een goeie anekdote.

We zitten nu al een paar jaar aan de Atoomweg, maar toen dit plaatsvond zaten we nog gewoon op het spreekwoordelijke zolderkamertje te werken in het Oosterpark. Maarten, mijn compagnon, komt euforisch binnen met de boodschap een webshop te hebben verkocht. Een webshop? Meen je! Wie gaat die bouwen dan? Jij, zegt ‘ie doodleuk. Achteraf ben ik blij met m’n compagnon en z’n heldhaftige verkoop, maar toen kon ik wel door de grond zakken. Op dat moment waren we nog maar net begonnen met websites en in mijn ogen was een webshop dan ook echt ‘next level shit’. Online betalen, veiligheid, klantaccounts, verzendkosten, etc. etc. Het begon me te duizelen. Die hele nacht ben ik zo’n beetje opgebleven om alles te weten te komen over “hoe bouw je een webshop”. Want falen of niet leveren was natuurlijk geen optie. Een sale is een sale en je mag me geloven dat elke cent op dat moment welkom was.

Achteraf is alles goed gekomen en hebben we onze eerste webshop met her en der een tegenslag neergezet. Maar zonder die webshop en de ‘cojones’ om het onbekende aan te grijpen hadden we niet gestaan waar we nu staan. Een mooi bedrijf met veel kennis in huis over hoe je een webshop bouwt en groot maakt.

Er is op moment van schrijven nog steeds geen standbeeld opgericht, maar als ik de herinneringen zo aan onze eerste webshop ophaal dan vind ik wel dat ik hem verdiend heb!

Oproep aan ondernemers

Daarom deze oproep aan ondernemers die al langere tijd bezig zijn en niet meer zo vaak uit hun comfortzone treden. Denk nog eens terug aan je begintijd en het lef dat daarin soms nodig was en doe nog eens zoiets om je bedrijf of onderneming weer die boost te geven. Be bold, be brave!

Door |2018-11-06T13:14:28+00:006 november, 2018|Online marketing|
RAM helpt je bij het veroveren van de online markt. Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf een gebruikersvriendelijke website of webshop heeft, beter vindbaar is en een hoger conversieratio behaalt.

RAM – online marketing

RAM helpt je bij het veroveren van de online markt. Wij zorgen ervoor dat jouw bedrijf een gebruikersvriendelijke website of webshop heeft, beter vindbaar is en een hoger conversieratio behaalt. Kortom: wij zorgen voor jouw online klim!

gemiddeld beoordeeld met een 8.9

Recente projecten

Contact

Atoomweg 6B
9743 AK Groningen

  • info@ram-marketing.nl
  • 085 303 84 82
  • Wij houden van Cookies

    De cookies zijn noodzakelijk om de website goed draaiende te houden.

    Privacy policy | sluiten
    meer over cookies